پشت صحنه شنبه تا سه شنبه از ساعت 21:00 به مدت 55 دقیقه

كارشناس فضای مجازی: كسب درآمد پیام‌رسان ها از رفتار كاربران در فضای مجازی+فایل صوتی

كیوان نقره‌كار، از كارشناسان حوزه‌ی شبكه‌های مجازی در گفتگو با مصطفی امامی، مجری پشت‌صحنه‌ی رادیو تهران در مورد ظاهر و باطن شبكه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها و علل حضور آنان در فضای مجازی مواردی را برشمرد.

1399/04/19
|
08:27
|

كیوان نقره كار كارشناس فضای مجازی گفت: هر سرویس دهنده‌ای یك تولیدكننده و یك گروهی دارد كه دست‌اندركار مجموعه است و آن را پیش برده و توسعه می‌دهد و محصولاتش را متنوع‌تر و خدماتش را گسترده‌تر می‌كند.
این كارشناس در رابطه با پیام رسان وایبر كه نخستین پیام رسان آشنای ایرانی‌هاست گفت: مردم فكر می‌كنند این پیام‌رسان‌ها صرفا پیام رسانی می‌كنند اما رفته رفته متوجه خدمات دیگرشان می‌شویم. مثلا اگر بخواهیم از استیكر خاصی استفاده كنیم باید هزینه‌ی آن را بپردازیم البته این مساله در ایران صدق نمی‌كرد. بنابراین این نوع شركتها كلا خدمات مختلفی دارد كه گاهی اوقات ما از آن خدمات استفاده می‌كنیم و اصلا متوجه سودآوری برای آن شركت نمی‌شویم.
وی افزود: برخی از این نوع پیام رسان‌ها و شبكه‌های اجتماعی اساسا برای گرفتن تبلیغات فعاایت می‌كنند و هر چقدر مخاطب بیشتری داشته باشند اساسا درآمد بیشتری از تبلیغات هم نصیبشان خواهد شد. همچنین هر چه كاربرانشان در این شبكه‌ها فعالتر باشند و پیام‌ها را بازنشر كرده و لایك و كامنت بگذارند درآمد آنان بالاتر می‌رود. یعنی هر كاربری با فعالیت در هر شبكه‌ی اجتماعی در حال سودرسانی به آن شبكه‌ی اجتماعی از لحاظ اقتصادی است.

نقره‌كار گفت: همینطور شبكه‌های اجتماعی این سود را حق مسلم خود می‌دانند چون ادعا دارند بستری را برای ارتباطات مردم فراهم كرده و به آنان خدمات رسانی كرده‌اند. منتها نكته‌ای كه ما به آن توجه نمی‌كنیم این است كه زمانی كه هر فردی عضو یكی از شبكه های اجتماعی می‌شود باید پروفایلی را پر كند و برای خود حساب كاربری انتخاب كند، تیك‌هایی را فعال كند و این تیك‌ها در جایی به صاحبان شبكه‌ی اجتماعی اجازه‌ی برخی از كارها را می‌دهد.
وی خاطرنشان كرد: ما این اجازه را به آنان داده‌ایم كه بتوانند از داده‌ها و اطلاعات ما استفاده كنند و عادات اجتماعی ما را در شبكه‌ها بررسی كرده و طبق آن به كاربر خود پیشنهاد تبلیغ بدهند. بنابراین فیس بوك، اینستاگرام و سایر شبكه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها با تحلیل رفتار كاربر متوجه علائق او شده و بر اساس آن تبلیغات را جلوی دستشان می‌گذارند و از سمتی سودی هم عاید آنان از سوی افرادی می‌شود كه داده‌های كاربران را برای تحقیق تبلیغات به آنان می‌دهند و اینجا همان جایی است كه ما كاری را به نفع شبكه‌ها انجام می‌دهیم.

این كارشناس دنیای مجازی گفت: پیام رسان‌ها عمدتا بر اساس سرمایه‌گذاری بر روی مجموعه، درآمدشان را افزایش می‌دهند. مثلا تلگرام سرمایه‌گذارانی از تعدادی شركت دارد كه به ازای افزایش نفرات قیمت آنان افزوده شده و در نتیجه سود اقتصادی آنان بیشتر می‌شود اما اینها روی بازی است. تاییدی كه ما برای دست یابیشان به اطلاعاتمان داده‎ایم سبب می‌شود رفتار و ذائقه سنجی و ذائقه شناسی كاربران در اختیارشان قرار گیرد.
وی با اشاره به اینكه سرمایه‌گذاران تلگرام بسیار محافظه گرند خاطرنشان كرد: گفته می‌شود تلگرام وابسته به صهیونیست‌هاست و اطلاعات افراد در این پیام رسان به آنان منتقل می‌شود و در میان كاربران اطلاعات ایرانی‌ها و رفتارشان جذاب‌تر است. همچنین شنیده‌ها حاكی از آن است كه شركت‌های صهیونیستی از تلگرام حمایت می‌كنند و سابقه‌ی دست اندركاران این مجموعه هم به صهیونیست‌ها می‌خورد.

این كارشناس در حوزه‌ی تكنولوژی و فناوری اظهار داشت: البته برخی از پیام‌رسان‌ها مثل پیام‌رسان لاین ژاپنی درآمد اصلیش از فروش استیكر و فروش بازی است. واتس آپ هم متعلق به فیس بوك است و همان تحویل داده‌ها برایش جذاب‌تر است. پس اگر ما پشت صحنه‌ی پیام رسان‌ها برویم متوجه می‌شویم كه رفتار ما برای آنها درآمدسازی می‌كند.

وی در پایان به اینكه چقدر می‌توان به پیام‌رسان‌ها امنیتی نگریست و آیا این پیام‌رسانها یك محصول استراتژیك قلمداد می‌شوند یا خیر؟ گفت: می‌توان به آن‌ها نگاه سیاسی و استراتژیك داشت. به هر حال شبكه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های اجتماعی هم وقتی چند صد میلیون نفر را در اختیار دارند مهم هستند و یادمان نرود خود ترامپ با استفاده از تبلیغاتش در فیس بوك و تحلیل داده‌های كاربران توانست سهم عمده‌ای را در انتخابات به خود اختصاص دهد. گرچه بعدا فیس بوك در دادگاه مجبور به پاسخ‌گویی شد.
نقره‌كار گفت: این رسانه‌ها قدرتمند هستند و سعی دارند در ظاهر مستقل بودنشان را حفظ كنند اما در نهایت می‌خواهند مخاطب را داشته باشند و هم سود حاصل از حضور او را برای خود حفظ كنند.

وی در مورد سواد دیجیتالی نیزگفت: این سواد یعنی اینكه اگر می‌بینم پیامی از سوی رسانه‌ای منتقل می‌شود باید با همان سرعت انتشار پیام بتوان علت ارسالش را تحلیل كرد و دانست این خبر چقدر ارزش دارد كه كاربر آن را ببیند، بخواند، باز نشر كرده و یا لایك كند.
این كارشناس خاطرنشان كرد: اینها نكاتی است كه همه باید به عنوان كاربر به آن اشراف داشته باشیم چون اگر این اتفاق نیفتد ما روی موج این رسانه‌ها سوار شده و ناخواسته به آنان كمك می‌كنیم.

نقره‌كار در ارتباط با رفتار كاربران در فضای مجازی و رفتار همان فرد در دنیای حقیقی گفت: از لحاظ ذاتی گاهی ما وقتی رو در رو با افراد صحبت می‌كنیم احتیاطمان بیشتر از فضای مجازی است. بنابرانی باید بدانیم هر عكسی و هر متنی را اگر در فضای مجازی بگذارید حتی اگر بلافاصله حذف كنید حذف نشده و ممكن است از دید شما حذف شده باشد اما در اختیار صاحبان شبكه‌هاست.
وی افزود: اگر كسی از ما در تاكسی شماره‌ی كارتمان را بپرسد هرگز به او اطلاعات نمی‌دهیم اما به راحتی اطلاعات كارت بانكی خود را برای دوستانمان می‌فرستیم. بنابراین نباید بی محابا در فضای مجازی رفتار كنیم و بدون اینكه مطالب را بخوانیم با لایك كردن مطالب آنها را تایید كرده و فكر نكنیم شاید این موارد با روحیات ما سازگار نباشد و بر خلاف شرع و عرف قلمداد شود. زیرا در فضای مجازی رفتارها قابل پیگیری است و فرد باید نسبت به رفتارش در این فضا هم مانند رفتارش در فضای حقیقی پاسخگو باشد.

مخاطبان در محدوده استان تهران از طریق موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز و ای.ام ردیف 1332 كیلوهرتز شنونده ما خواهند بود.
همچنین شنوندگان از سرتاسر كشور هم می توانند شبكه رادیویی تهران را از طریق گیرنده های دیجیتال(ست تاپ باكس) دریافت كنند.

#تهران 360
#تهران360
#تهران_360
#tehran360
#tehran_360
#tehraan360
#tehraan_360


دسترسی سریع
پشت صحنه