پشت صحنه شنبه تا سه شنبه از ساعت 21:00 به مدت 55 دقیقه

بسیاری از هشتگ ها با هدف تفرقه افكنی پخش می شود/ عربستان پشت نقاب هشتگ+فایل صوتی

سید احمد موسوی صمدی، كارشناس سواد رسانه‌ای در خصوص هشتگ ها و تاثیر آنها بر افكار عمومی گفت: منشا و خاستگاه بسیاری از هشتگ ها بسیار پیچیده و نامشخص است و مردم عادی و حتی سلبریتی ها اطلاعی از آن ندارند.

1399/05/02
|
12:28
|

موسوی در رابطه با هشتگ ها در فضای مجازی گفت : بطور كلی كلمات كلیدی همیشه بیانی براش نشان دادن كلیات و مقصود یك مطلب بوده اند. در این زمینه هشتگ ها نیز وقتی مورد استفاده قرار می‌گیرند كه اصل مطلبی باید در یك كلمه بیان شود. در فضای مجازی به علت وجود ظرفیت كم، استفاده از هشتگ ها بسیار كاربردی است و با كمترین میزان حرف می‌تواند بیشترین معنا را بیان كند. هشتگ در گذشته نیز با نام های دیگر رواج داشته است. برای مثال بخشی در پایان‌نامه ها به عنوان كلمات كلیدی وجود دارد كه اصل مطلب و موضوعات اصلی را بیان می‌كند.

وی در خصوص كاربرد هشتگ در جنگ سایبری خاطرنشان كرد : در لایه های زیرین بحثی فراتر از هشتگ وجود دارد. در نبردهای سایبری، ترند كردن، اصطلاحا راهی برای افزایش بسامد نشر یك پیام است. امروزه برای ترند كردن یك هشتگ از ربات ها استفاده می‌شود. در حقیقت در دنیای جدید، اگر كسی بتواند نبض رسانه های اجتماعی را تسخیر كند، می‌تواند جلب توجه كند و این مدیریت توجه، قدرت اصلی رسانه های اجتماعی است. اما نكته حائز اهمیت در برجسته شدن یك خبر و پنهان شدن خبر دیگر است. در واقع اگر خبری بسیار فراگیر و برجسته شود، احتمالا خبری وجود دارد كه عده ای می‌خواهند توجه اذهان عمومی به آن جلب نشود.
وی افزود: بطور كلی استفاده درست و هوشمندانه از رسانه ها با درك اقتضائات و الزامات آن صورت می‌گیرد. در واقع در مواقعی ممكن است پخش شدن یك خبر توسط 15 نفر، در حقیقت نشر این خبر توسط یك نفر با تعداد زیادی حساب كاربری باشد. لازم است قبل از نشر هر خبری، نسبت به آن شك كرد و پس از كسب اطلاعات صحیحی درباره آن نسبت به نشر آن اقدام كرد.

موسوی، كارشناس سواد رسانه‌ای گفت: خارج از فضای تعاملات نبرد های هوشمند و قدرت های نرم، اتفاق هشتگ و سواستفاده از آن در فضای تبلیغات و زندگی سلبریتی ها نیز دیده می‌شود. بطور مثال یك كارخانه، هشتگ بدی را درباره خود ترند می‌كند تا دیده شود و این اتفاق در خصوص سلبریتی ها نیز رخ می‌هد. در اكثر مواقع شاهد پیروی بی مورد از این هشتگ ها هستیم؛هشتگ هایی كه خاستگاه و منشا آن بسیار پیچیده و نامشخص است و مردم عادی و حتی سلبریتی ها اطلاعی از خاستگاه آن ندارند. امروزه دوستان هنرمند باید بیش از دیگر افراد از سواد رسانه ای برخوردار باشندچون برخی مئاقع هنرمندان احساس مسئولیت می كنند اما بنا بر سواد كم رسانه ای راه را به بیراهه می برند.

موسوی در رابطه با هشتگ های اخیری كه در فضای مجازی توسط برخی افراد پخش شده گفت : تعدادی از افرادی كه این هشتگ را پخش كرده اند، حتی مطلع نبودند كه این هشتگ ها با هدف تفرقه افكنی پخش شده است. اما اتفاق بد این ماجرا، ربات و تقلبی بودن حدود 45 درصد از حساب های كاربری ای است كه در كشورهای دیگر مثل عربستان سعودی حمایت می‌شوند. در واقع ما نیز ناخواسته وارد بازی می‌شویم كه اصل و منشا آن مشخص نیست. این اتفاق وقتی سلبریتی ها پا به میدان می‌گذارند، تشدید می‌شود به همین دلیل رفتار رسانه ای افراد مشهور بسیار تاثیرگذارتر از مردم عادیست. وقتی سلبریتی هشتگی را تایید می كند مردم عادی هم ناخواسته بدون اینكه بدانند منشا آن از كجاست تاییدش می كنند.

وی در حاشیه این گفت‌وگو از آذری جهرمی و وزارت ارتباطات در خصوص هزینه های هنگفت و گزاف بسته های اینترنتی برای مردم عادی، گله كرد.

مخاطبان در محدوده استان تهران از طریق موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز و ای.ام ردیف 1332 كیلوهرتز شنونده ما خواهند بود.
همچنین شنوندگان از سرتاسر كشور هم می توانند شبكه رادیویی تهران را از طریق گیرنده های دیجیتال(ست تاپ باكس) دریافت كنند.

#تهران 360
#تهران360
#تهران_360
#tehran360
#tehran_360
#tehraan360
#tehraan_360

دسترسی سریع
پشت صحنه