فردین خلعتبری، موسیقیدان و دبیر بخش موسیقی اولین دوره جشنواره آنلاین "هنر زنده است" اعلام آمادگی كرد تا آثار این جشنواره در رادیو و پلتفرم های فضای مجازی منتشر شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، فردین خلعتبری، موسیقیدان و دبیر بخش موسیقی اولین دوره جشنواره آنلاین "هنر زنده است" مهمان تلفنی برنامه پشت صحنه 10 اسفند رادیو تهران بود. وی درباره برگزاری این رویداد فرهنگی گفت: در شورای سیاستگذاری این جشنواره به سرپرستی بهروز غریب پور جمع شدیم، جشنواره را به راه انداختیم و قوانین و فراخوان آن تدوین شد. ما كارهایی كه باید را انجام دادیم. اینكه در مرحله نهایی باید اتفاق بیفتد، عرضه شود و تحت قضاوت مردم قرار گیرد، هنوز مانده است. اما تا همین جا میگویم كه خبرهای خوشحال كنندهای در راه است.
وی درباره آثار رسیده به این جشنواره اظهار كرد: در سایر بخشها هم خبرهای خوب شنیدم اما درباره موسیقی بسیار كارهای خوبی رسیده است. خود ما كه در مرحله اول با آثار روبرو شدیم به آن فكر كردیم و متوجه شدیم. هیئت داوران كار بسیار سختی برای انتخاب برندگان مرحله نهایی دارند. معمولاً در جشنوارههای موسیقی در داخل ایران، گروههای حرفهای شركت نمی كنند یا اگر شركت میكنند در بخش رقابتی نیست، مهمان هستند و یا در كل جشنواره، رقابتی نیست. اما در این جشنواره افرادی كه استادان موسیقی هستند، شركت كردند و مطمئنم كه هدفشان این است كه ضمن عرضه آثارشان، به ترغیب دیگران برای اضافه شدن به جمع هنرمندان "هنر زنده است" در سالهای آتی، كمك كنند.
خلعتبری درباره ویژگیهای آثار این جشنواره و بخش های مختلف این جشنواره گفت: ما چهار بخش داشتیم. یك بخش مربوط به همنوازی بود كه از دو نفر تا 6 نفر به شكل گروهی بود. بخش تكنوازی نداشتیم كه یكی از دلایلش این بود كه در بخش تكنوازی تعداد شركتكننده خیلی بالا میرفت و قضاوت در زمان كوتاه خیلی سخت بود. ضمن اینكه جشنواره موسیقی جوان هم بسیار منسجم و خوب است كه بخش تكنوازی را برگزار میكند. ولی معمولاً در گروه نوازی ضعفهایی داریم كه اینجا این بخش را گذاشتیم. یك بخش آواز خوانندگان با یك ساز بود كه خوانندگان مرد همراه با یك ساز و آواز سه نفره خانمها با یك ساز بود. هدف ما از این دو بخش این بود كه موسیقی تزیینات خیلی عجیب نداشته باشد برای اینكه بتوانیم صداهای خوب بشنویم و قضاوت صحیح كنیم. در این سه بخش همه دستههای موسیقی ایرانی، سنتی، جاز، پاپ و ... همه در این بخشها با هم قضاوت می شد. هدف ما این بود كه بگوییم در همنوازی، هماهنگی بین افراد برایمان خیلی مهم است و دو نفر میتوانند در دو ژانر مختلف، نوع هماهنگیشان با هم مقایسه شود.
وی افزود: بخش چهارم كه فكر میكنم برای اولین بار است - اما خیلی دوست ندارم بگویم برای اولین بار است- ولی بخش بسیار پر شركت كنندهای بود و آثار خوبی داشت، موسیقی الكترونیك بود. موسیقی كاملاً الكترونیك. مطمئنم با انتشار این آثار الكترونیك یك بخشی از آن نیاز به این موسیقی كه در مدیا (رسانه) احساس میشود، مرتفع شود.
خلعتبری با اشاره به تعداد آثار رسیده گفت: نزدیك به 300 اثر برای ما فرستاده شد كه حدود 140 اثر برای بخش نهایی پذیرفته شدند و طبق فراخوان جشنواره در هر بخش یك گروه به عنوان گروه برگزیده انتخاب میشود. اولاً شركت گروههای شركت كننده و همه گروههایی كه كار فرستادند، برای ما و برای خودشان موجب افتخار است. امیدوارم بعد از اینكه امكانات عرضه در پلتفرمهای مربوط به جشنواره فراهم شد، باعث شود كه بیشتر دیده شوند یا اگر گروههای شناخته شده خوبی هستند، مخصوصاً در گروههای همنوازی و موسیقی الكترونیك، امیدواریم كه مقدمه ای شود تا سالهای بعد گروههای جدید شركت كنند. به علاوه اینكه من و همكاران تمام تلاشمان را میكنیم كه این مجموعه را حفظ كنیم و بتوانیم با هم درباره موسیقی گفتگو كنیم، تجربیات را منتقل كنیم و آن نیاز به موسیقی زنده كه نیازی همیشه ماندگار در جوامع است را بتوانیم از طریق اعزام این گروهها به نقاط و برنامههای مختلف پاسخ دهیم. بتوانیم با این كار بیشتر تشویقشان كرده و هم بیشتر اطلاعرسانی كنیم.
دبیر بخش موسیقی جشنواره آنلاین "هنر زنده است" اظهار كرد: از همین جا می توانم به رادیو اعلام كنم كه این امكان وجود دارد كه آثار را در یك سلسله برنامه پخش كنیم و خیلی هم خوشحال میشویم كه این اتفاق بیفتد كه آثار این جشنواره با شناسنامه در رادیو در درجه اول و بعد در پلتفرمهای دیگر عرضه شود.
خلعتبری در بخش دیگری از این برنامه درباره تاثیر انتشار تك آهنگها بر آلبومها و روند موسیقی بیان كرد: آلبومها دو بخش است. یك بخش كه چند كار تك آهنگ در كنار هم آلبوم را درست می كنند و یك بخش هم یك اثر بلند موسیقایی است كه بخشهای مختلفش ارتباط ارگانی باهم دارند. فرم موسیقی ایرانی این طور است كه بخشها در یك دستگاه كنار هم می آیند. آواز، تصنیف، چهار مضراب، رنگ، پیش درآمد، درآمد و چیزهایی كه مربوط به فرم موسیقی ایرانی است، یك برنامه 30 دقیقه یا حتی یك ساعت و خردهای میشود كه این آلبوم میشد. آلبوم های زیادی هم با چنین نگاهی بودند. اما از یك جایی همین رادیو و تلویزیون، قطعاتی را در برنامهها منتشر میكردند. اتفاقی كه افتاد این بود كه این هنرمندان آثارشان را عرضه میكنند كه بتوانند پولی هم دربیاورند.
وی ادامه داد: قبل از این هم یك صفحه بود، یك موسیقی یك طرفش بود و یك موسیقی طرف دیگر. بعد از آن نوار كاست آمد و نوار كاست طولانیتر بود. هر طرف آن 30 دقیقه حالا كمی كم و بیشتر زمان داشت. برای پر كردن آن مجبور می شدند تا چندین قطعه را كنار هم قرار دهد و این باب شد. وقتی به سی دی رسیدند هم همین اتفاق افتاد. یعنی همان بین 40-45 دقیقه تا 60 دقیقه می توانستند یك مجموعه را روی سیدی عرضه كنند و میتوانستند در یك ظرف، چندین آهنگ را داشته باشند تا كسی كه آن را میخرد چند آهنگ را بتواند گوش دهد و هم راضی باشد كه چیز دندانگیرتری به دستش رسیده است. وقتی ظرفیت یك صفحه 5-6 دقیقه بود، روی آن یك قطعه میگذاشتند اما امكان فنی این موقعیت جدید را ایجاد كرد كه چند قطعه با هم منتشر شود.
این موسیقیدان اضافه كرد: اتفاق بعدی كه افتاد این بود كه موسیقی به سمت قطعات چند دقیقهای رفت. آن مقدمهای كه در اجرای موسیقی بود، پیش درآمدها، موسیقیهای بین كلامها و... كم رنگ شد. با این موقعیتی كه جریان مجازی ایجاد كرد، مخاطب نیاز دارد كه در یك زمان كوتاه یك چیز كوتاهی را بشنود كه معمولاً خیلی شعر محور است و موضوع ادبیات آهنگین است كه این بد هم نیست. یك اثری میآید و به شكل تكآهنگ منتشر میشود و اگر ببینند با آن فرم و محتوا با اقبال عمومی مواجه میشود، چندتایش میكنند. یعنی امكان تست كردن اثر را میدهد. به علاوه اینكه بعضی از جوانان، امكان تولید یك آلبوم را ندارند اما یك قطعه را می توانند تولید كنند. برای همین من همیشه از این اتفاقاتی كه میافتد، معمولا نگران نمیشوم. آن چیزی كه نگرانم میكند، كمرنگ شدن موضوع فرم موسیقی است كه فرم موسیقی زمانمند است. مثلاً یك اثر سمفونیك 25-30 دقیقه و چند موومان(به معنای بخش كاملی از یك اثر بزرگترِ موسیقی است كه خود آغاز و انجامی دارد.) است. گاهی اوقات تصنیف به 2 دقیقه و 30 ثانیه میرسد، كمی وسیع تر شود كه مخاطب وقتی به یك اثر رجوع میكند، زمان بیشتری را برای تفكر و گوش دادن داشته باشد، نه اینكه زودتر تمام شود و برود بعدی .باید با تكنولوژی درست برخورد كرد.
شایان ذكر است، موسیقی سریال های طلسم شدگان، شب دهم، شاهگوش، بانوی عمارت، دندون طلا، برادر ، مدار صفر درجه و همنفس از آثار موسیقیایی فردین خلعتبری هنرمند نام آشنای كشورمان است.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.