دبیر سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در مقایسه جشنواره ملی فیلم فجر با نوع جهانی آن گفت: جشنواره ملی نسبت به جشنواره جهانی مخاطبان گستردهتری دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، محمد مهدی عسگرپور، دبیر سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در گفتگو با غزل نهانی كارشناس برنامه، درباره علت درباره كم بودن تبلیغات این رویداد جهانی، مخصوصا تبلیغات و بیلبوردهای شهری، بیان كرد: جشنواره جهانی به دلایل مختلف باید در این تاریخ برگزار میشد. ما عضو فیاپ هستیم. فیاپ نهادی است كه جشنوارهها را ثبت جهانی می كند و زمان برگزاریمان در محدوده های مشخصی است كه جشنواره ها نباید با هم تداخل داشته باشند و یكسری پارامترهای دیگر نیز دارد. زمان جشنواره حدوداً همین موقع است. اما اینكه در این موقع، در كشور ما چه اتفاقی میافتد، اولین مسئله كه با آن مواجه هستیم، رویداد سوم خرداد است. قبلتر نیز یكی-دو مناسبت دیگر داشتیم و حالا انتخابات هم به ماجرا اضافه میشود.
نهانی در ابتدای طرح سوالش به تبلیغات شهری برای یك تاكشو با اجرای پژمان جمشیدی اشاره كرده بود و عسگرپور در ادامه صحبتهایش گفت: مثالی را زدید كه در آن یك مدل گردش مالی اتفاق می افتد و آنها ربطی به رویدادهای فرهنگی مانند جشنواره فجر ندارد. آنها دخل و خرج هایشان اساسا مستقل است. ما باید از این فضا استفاده كنیم كه عمدتا با توجه به مناسبتها این چرخش هد را دارد. با توجه توافقی كه ما با شهرداری كردهایم، احتمالاً از 3خرداد شروع میشود و تبلیغات شهری را می توانید شاهد باشید. فرض كنید كه جشنواره جهانی فیلم فجر قرار است دوازدهم خرداد تمام شود، بلافاصله به سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) میرسیم كه فضای شهری باید از كمی قبل باید با این مناسبت، متناسب شود. بنابراین در این مدت مشخص باید تبلیغاتمان به آن مقدار كه برای شهرداری امكان پذیر است، شكل بگیرد. اگر هر جشنوارهای به یك صندوق بسیار بزرگ پول وصل میشد، آن موقع می شد خیلی چیزها را جابجا كرد.
وی افزود: جشنواره جهانی فیلم فجر تفاوتی با جشنواره ملی فیلم فجر دارد. جشنواره ملی بههرحال مخاطبین گستردهتری دارد، كسانی كه سینمای ایران را دوست دارند ببینند. ملت ما هم در این سالهای اخیر نشان دادند كه دوست دارند كه همه سینمای ایران را در 10 روز جشنواره ببیند ولو اینكه خیلی هم شاید سینما مسئله اصلیشان نباشد. این مسئله تحقیق شده است كه می گویم كه تعدادی از كسانی كه به جشنواره ملی فیلم فجر می روند، در طول سال اصلاً خیلی سینما هم نمیروند و یك دوره رقابت برای اینكه فیلمهای روز سینمای ایران را در این ده روز ببینند، شكل گرفته است.
عسگرپور درباره مخاطبان این رویداد عنوان كرد: در جشنواره جهانی فیلم فجر، به سبك خیلی از جشنوارههای جهانی، عمده فیلم ها خارجی است و مخاطب خاصتری دارد. اینطور نیست كه مردم سینما دوست-كه من درباره جشنواره ملی صحبت كردم- بیایند و در این جشنواره هم شركت كنند. به همین دلیل چند سال پیش یك باشگاهی با عنوان باشگاه مخاطبین جشنواره جهانی فیلم فجر تشكیل شد كه بیش از 10 هزار عضو دارد. چیزی نزدیك به 5 هزار نفر آنها كاملاً در ارتباط هستند و دائماً از برنامههای جشنواره جهانی كه ممكن است در طول سال شكل بگیرد، استفاده میكنند. آنان كاملا در جریان هستند. ما با آنها ارتباط مستقیم از طریق صفحات مجازی داریم و میدانند. پیامهایی كه در طول یك ماه گذشته، رد و بدل میشد این بود كه این جشنواره كی شروع میشود. آن بخش كار خودش را انجام میدهد.
وی ادامه داد: خبرنگاران هم عمدتاً در جریان هستند. آن چیزی كه باقی می ماند مردمی هستند كه مایلند از برنامه ها استفاده كنند كه هم از طریق تلویزیون و هم از طریق رادیو در طول 2-3 هفته گذشته چندین بار در مصاحبه با بنده و برخی همكارانم، اعلام شد. از طریق سایت جشنواره و ... اعلام شده است. من نكته شما را هم درست می دانم و به هر حال این فضا باید در شهر گستردهتر میشد. من معذورات را هم از زاویه دید شهرداری عرض كردم.
وی درباره بلیت فروشی روزانه جشنواره گفت: ما اصلا به شكل سری بلیتها نمیفروشیم، مثل كاری كه جشنواره ملی فیلم فجر می كرد كه حتی آن تجربه در جشنواره ملی هم عوض شده است. خیلی وقتها پیش آمده كه كسانی كه بلیط را به شكل سری میخریدند ولی بعضی از سانسها را نمی آمدند ببینند و سالن باید در اختیار كسی كه میخواست استفاده كند، قرار بگیرد. بنابراین روزانه بلیت تهیه میشود. ساعتهای مشخصی را اعلام كردند و اولویتبندیها معلوم شده است كه از ساعت چند تا چند چه گروهی می توانند بلیت خود را تهیه كنند. باشگاه مخاطبین، اهالی رسانه، صاحبان آثار كه برای خودشان سهمیه دارند و بعد سهمیه مردمی است. ما اعلام كردیم چون وقتی بلیت از طریق سایت تهیه میكنند، با مراجعه به پردیس چهارسو یا سینما كانون باید بلیت خود را در آنجا چاپ شده بگیرند. به این دلیل است كه بعضیها باز بلیت تهیه می كنند و نمی آیند كه فیلم را ببینند. آنجا ما بتوانیم این ظرفیت را در اختیار كسانی كه میخواهند، قرار بدهیم. زمان مشخصی را اعلام كردهایم كه تا چقدر قبل از فیلم نیایند در اختیار فرد دیگری قرار میگیرد.
عسگرپور درباره اینكه آیا این امكان وجود دارد از ساخته كارگردانان برجسته كشورمان در این جشنواره رونمایی شود، بیان كرد: در مقام دبیر جشنواره میگویم كه همكاران من به هر حال حضورهای قوی بین المللی نیز داشتند و من هیچ وقت این درخواست را نكردهام كه مثلا فیلم خودشان را به جشنواره جهانی فیلم فجر بیاورند و آن را نمایش دهند. ممكن است این باعث عدم حضورشان در جشنواره دیگری شود. مقررات بعضی جشنوارههای جهانی این است كه اگر فیلمی در جشنواره دیگری نمایش داده شود با محدودیتهایی در جشنواره ها مواجه می شود. به همین دلیل، همواره این را من و مدیران قبلی جشنواره جهانی فیلم فجر این طور تعریف كردیم كه اگر فیلمسازی مایل است در جشنواره جهانی كه در كشور خودش در جریان است، فیلمش را نشان دهد، قدمش به روی چشم ما. اما من خودم هیچ وقت این درخواست را نداشتم.