پشت صحنه شنبه تا سه شنبه از ساعت 21:00 به مدت 55 دقیقه

خواننده‌های ما دچار توهم و خودبزرگ‌بینی هستند/ موسیقی فست‌فودی شده است

حمیدرضا تركاشوند، خواننده و مدرس آواز كشورمان با انتقاد از سطحی شدن ساخت موسیقی در كشور گفت: موسیقی فست‌فودی شده است و متاسفانه خواننده‌های ما خیلی دچار توهم و خودبزرگ‌بینی هستند.

1400/04/18
|
12:44
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، حمیدرضا تركاشوند، خواننده و مدرس آواز در گفتگوی تلفنی با برنامه پشت صحنه به آوید بزرگی مجری این برنامه درباره تاثیر كار تنظیم‌كننده بر روی كار خواننده، بیان كرد: در وهله اول ملودی، تاثیر زیادی در شكل گیری یك اثر دارد. خیلی خواننده‌ها هستند كه صدای جذابی دارند و آلبوم های زیادی منتشر كرده‌اند ولی تا وقتی ملودی خوب نصیبشان نشده، نتوانسته‌اند خودشان را بروز بدهند و آن اتفاق را رقم بزنند. به نظر من ملودی بسیار مهم است كه این روزها مانند فقر فیلمنامه در سینما، فقر ملودی در موسیقی اصیل ما وجود دارد. خیلی از خواننده‌های ما متاسفانه تمام بردها را از آن خودشان می‌دانند و فكر می‌كنند اگر اتفاقی می‌افتد به خاطر فقط صدای آن‌ها بوده است. تجربه ثابت كرده خیلی از خواننده‌های ما 17-18 آلبوم داشتند ولی با یك تك آهنگ كه ملودی خوبی داشته توانسته‌اند به موفقیت خوبی برسند.

وی افزود: در مرحله بعد تنظیم كننده است كه بیاید و این ملودی خوب را پر و بال بدهد و آن را برجسته و شكوفا كند و باید یك تنظیم كننده با سواد و خوش حس و سلیقه باشد كه باعث پرورش ملودی شود. خیلی از تنطیم‌كننده‌های ما هستند كه ملودی هم می‌سازند و خیلی‌های دیگر فقط كار تنظیم‌ می‌كنند كه این پكیج ملودی، شعر و تنظیم خیلی مهم است.به نظر من ملودی در درجه اول است، چون ما خیلی كارهای خارجی را میشنویم كه شاید شعر را متوجه نشویم ولی اینقدر ملودی و تنظیم زیبا ست كه می‌تواند تاثیرگذاری داشته باشد.

تركاشوند عنوان كرد: در كشور ما بد جا افتاده است، چون نام آهنگساز و تنظیم‌كننده را می‌نویسند، ولی در اصل می‌بینیم كه منظور از آهنگساز در ماركت ما، همان كسی است كه ملودی را می‌گوید و لزوما هم شاید سواد یا مهارتی در آهنگسازی نداشته باشد و لزوما یك ملودی را بر اساس آن چیز‌هایی كه در ذهنشان است، حتی با دهان می‌سازند كه باید بگوییم ملودی سازند و نه آهنگساز.

وی اضافه كرد: اهنگساز كسی است كه چیدمان سازها را انجام می‌دهد، هارمونی و كنترپوان می‌داند، كار را اكوپتیمان می‌كند و باعث می شود كه قطعه شكل بگیرد. كار تنطیم‌كننده بسیار سخت است و متاسفانه همیشه خواننده دیده می‌شود.

وی درباره تفاوت تنطیم‌كنندگی كارهای پاپ، سنتی و ... اظهار كرد: الان موسیقی سنتی از نظر تنظیم هم خیلی پیشرفت كرده و از حالت اونیسون بودن دارد در می‌آید، كه همه سازها یك ملودی را بزنند. كه حالا آن نوع موسیقی سنتی بوده است و الان خدا را شكر از نظر هارمون و كنترپوان اتفاقای دارد می‌افتد.

وی ادامه داد: قبل تر از این‌ها اشخاصی بودند كه این كار را می‌كردند ولی در موسیقی پاپ استفاده از لوپ‌ها و سمپل‌ها دارد بیشتر رواج پیدا می‌كند و متاسفانه باید بگویم خیلی به سواد موسیقی ربط ندارد. بعضا كارهایی آمده و گرفته، اما پشت این تنظیم تفكری نیست. به تكرار‌هایی رسیده‌ایم و یكسری لوپ را خیلی می‌شنویم كه خیلی روح آهنگسازی در آن نیست. متاسفانه بیشتر یك ماشین آهنگسازی داریم تا یك آهنگساز.

تركاشوند عنوان كرد: حضور سمپل‌ها، برنامه‌های نت‌نویسی و پلاگین‌هایی كه روی صدا گذاشته می‌شود، اصلا اشكالی ندارد، ولی به شرطی كه كمك‌كننده باشند نه تمامی ابزار. یعنی ایدئولوژی پشت آن باشد، لزوما فقط یك چیدمان تكراری نباشد. ما روح موسیقی را هم در آثار بشنویم.

وی افزود: بالاخره پنجه تنظیم‌كننده‌ای میآید با روح و گوشت و استخوان و تمام سوابقش یك ساز را می‌زند، در بطن كار خیلی مهم و تاثیر گذار است. این‌ها كنار هم می‌تواند كار را درست كند، نه اینكه ما یك سری لوپ را با یك سری اكورد تكراری بچینیم كه باعث می‌شود كارهای تكراری از خواننده‌های پاپ بشنویم كه عمر طلایی‌شان یك سال است. ایدئولوژی پشت كارها نیست.

تركاشوند درباره تكنیك خوانندگی گفت: مد شده است كه می‌گویند مهم احساس است. بله! یك تكنیك درست هم بخشی از احساس است. شما یك تحریری دارید كه معنی شعر طوری منتقل می‌شود كه در شخص یك اتفاق و هیجانی ایجاد می‌شود. نمی‌توانیم نداشته‌هایمان را حذف كنیم و بگوییم تكنیك مهم نیست و مهم فقط احساس است. به نظر من آهنگساز، خواننده، موزیسین و هر كسی كه در هنر است، باید تلفیقی از احساس و تكنیك را داشته باشد.

وی اضافه كرد: متاسفانه خواننده‌های ما خیلی دچار توهم و خودبزرگ‌بینی هستند كه احساس می‌كنند در اصطلاح بسیار خفن هستند و این ضعف خوانندگی است. در موسیقی اصیل از صدای تقلیدی كه بگذریم، یك ذره وضعمان بهتر است. ولی در موسیقی پاپ تعریف صدا عوض شده است یك صدای تازه‌ای نمی‌شنویم، همه صدای تقلیدی، كم تكنیك، كم وسعت، لحن‌های مصنوعی و تصنعی. البته خواننده‌های خوبی هم در بینشان هست.

تركاشوند درباره اینكه ایا این اتفاق را ماركت رقم زده است، گفت: بله! مانند غذا، موسیقی هم فست‌فودی شده است. به خواننده به چشم یك كالا نگاه می‌كنند، شیرش را می‌دوشند و تمام كه شد سراغ خواننده بعدی می‌روند. برای فكر كردن و تامل روی شعر و موسیقی درست باید یك پیشینه و مطالعه‌ای داشت و آن را متوجه شد. سابقا در موسیقی پاپ هم شعرهایی داشتیم كه قابل تفكر بود و تو را به دنیایی می‌برد. اما امروز متاسفانه بسیار شعرها و ملودی‌ها سطحی است و متاسفانه بسیار مغرور و متوهم. هر كس هم انتقاد كند به حسادت محكوم می‌شود.
خواننده‌ها در خلوت خودشان، می‌دانند بسیار ضعیف هستند و حتی بخشی از تنظیم‌كنندگانمان. البته بخشی از تنطیم‌كنندگان بسیار با استعداد و خلاق هستند.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه‌های اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.

دسترسی سریع
پشت صحنه