رئیس اتاق بازرگانی مشترك ایران و روسیه با تاكید بر اینكه روسیه امتیازهای گمركی خوبی به ایران داده است گفت: در اسناد بالادستی به صادرات توصیهشده ولی در عمل این اتفاق نیفتاده است و شركتهای داخلی خیلی در بحث صادرات سرمایهگذاری نمیكنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، كامبیز میر كریمی رئیس اتاق بازرگانی مشترك ایران و روسیه در گفتوگو با بازار تهران رادیو تهران در خصوص استقبال روسیه از كالاهای ایرانی گفت: بازار روسیه یك بازار بالقوه است. حجم واردات این كشور ساله 270-280 میلیارد دلار است درصورتیكه كل صادرات ایران با توجه به جهشهایی كه در سالهای اخیر داشته است به 500 تا 600 میلیون دلار است.
وی افزود: ما از راه دریای خزر به كشور روسیه متصل هستیم و زمینه برای توسعه تجارت با این كشور فراهم است. موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا كه محور آن كشور روسیه است از سال 98 اجرا شده است و امتیازهای گمركی خوبی از سوی روسیه به ایران داده شده است، تعرفه بسیار از كالاها در حد صفر شده است، روابط بانكی بین دو كشور برقرار و سیستم بانكی متصل است همچنین زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری فراهم است ولی از این امكانات استفاده نكردیم.
میر كریمی اظهار داشت: سیاستهای كشور در جهت تشویق صادرات نیست شاید درست است كه در اسناد بالادستی به صادرات توصیهشده ولی در عمل این اتفاق نیفتاده است و شركتها خیلی در بحث صادرات سرمایهگذاری نمیكنند و بیشتر به بازار داخلی تمركز دارند. اگر فضای ایمنی در حوزه بخشنامهها و صادرات ایجاد شود میل و رغبت برای تولیدكنندگان ایجاد میشود تا در بخش صادرات نیز سرمایهگذاری كنند.
رئیس اتاق بازرگانی مشترك ایران و روسیه با تاكید بر اینكه باید برندسازی كنیم گفت: برندسازی به گذر زمان نیاز دارد و ما به این سرعت نمیتوانیم جای شركتهایی كه از بازار اروپا خارجشدهاند را اشغال كنیم ولی كشور تركیه،هند و چین این كار را كردهاند و با برندسازی توانستهاند بازار اروپا را در اختیار بگیرند.
این مقام مسئول تصریح كرد: زیرساختهای صادرات فراهم شده است ولی برای تشویق شركتها برای صادرات باید اقداماتی صورت بگیرد از جمله اینكه به فعالیتهای بازاریابی شركتها كمك شود و بودجهای در اختیار آنها قرار بگیرد و برای حضور آنها در نمایشگاههای معتبر بینالمللی تخفیف داده شود، دوم اینكه این اطمینان به صادركنندگان داده شود كه سیاستهای صادراتی برای بلندمدت مشخص باشد و نرخ ارز مشخص باشد.
وی افزود: در دو سال اخیر بخشنامههایی كه در این حوزه صادر شد باعث شد رشدی كه قیمت ارز میتوانست برای صادرات كشور داشته باشد از بین برود. هر زمان پول ملی یك كشوری تنزل پیدا میكند افزایش صادرات موردتوجه قرار میگیرد كه متاسفانه در كشور ما اینگونه نبود.
میركریمی در پایان با اشاره به اینكه كالاهای صادراتی ایران عمدتاً فاقد برند بوده و بهعنوان سیب ایرانی، پسته ایرانی و زعفران ایرانی صادر میشود گفت: با توجه به زیرساختهای تجاری كه بین دو كشور ایران و روسیه ایجادشده از سال 97 تاكنون صادرات روند افزایشی داشته است.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وبسایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهرهبرداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاعرسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.