دلاور كارشناس بازار خودرو با اشاره به مونتاژ خودروهای كار و تجاری رنو، ولوو و مونتاژ خودروهای سواری كیا گفت: وقتی این ظرفیت برای كشور عراق وجود دارد كه خودروی كیا را تولید كند چرا باید خودروهای داخلی ما را مونتاژ كند؟.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، حسین دلاور كارشناس بازار خودرو در گفتگو با بازار تهران گفت: بسیاری امیدوار بودند با واردات خودرو، قیمت خودرو تعدیل پیدا كند و دراین بین دلالها میخواستند ماشینهای وارداتی كاركرده یا صفركیلومتر خود را در بازار به نقدینگی برسانند. اما با توجه به خبرهای منتشرشده از سوی فاطمی امین وزیر صمت و مخالفت با واردات خودرو، دیدگاهی به وجود آمد كه احتمالا در سال جاری واردات خودرو نخواهیم داشت و همین مساله باعث شد كسانی كه میخواستند خودروی خود را بفروشند عقبنشینی كنند و از سوی دیگر تقاضا در بازار افزایش پیدا كند.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا بهطوركلی طرح واردات خودرو منتفی شده است یا خیر؟ گفت: این طرحی است كه باید بازوی اجرایی پیدا كند. در چند سال اخیر ممنوعیت واردات خودرو نداشتیم تنها دیدگاه علیرضا رزم حسینی وزیر پیشین وزارت صمت بود كه تمایلی به واردات خودرو نداشت كه در حال حاضر هم این دیدگاه پابرجا است.
دلاور در پاسخ به پرسش گوینده مبنی بر اینكه آیا صادرات خودرو ایرانی به كشور عراق منتفی شده است یا خیر؟ گفت: صادرات بهطور كامل منتفی نشده است. پراید 6 هزار و 700 دلار تا 7 هزار 600 دلار در كشورهای دیگر به فروش میرسد. در بازار عراق خودروی صفر كیلومتر زیر 13 هزار دلار بهصورت اقساطی فروخته نمیشود پس این دلیل استقبال و توجیه صادرات برای ما وجود داشته كه این صادرات انجام شود.
این كارشناس بازار خودرو اذعان داشت: حدود یك سال و نیم پیش در شهرك صنعتی كه ایرانخودرو و سایپا با شریك عراقی خود ماشین مونتاژ میكردند تحولاتی رخداده و پروژههایی كه قرار بود در دوره برجام در ایران اتفاق بیفتد در كشور عراق پیاده میشود یعنی مونتاژ خودروهای كار و تجاری رنو، ولوو و مونتاژ خودروهای سواری كیا در عراق آغازشده است و این ظرفیت برای كشور عراق به وجود آمده است كه با برندهای مطرح دنیا كار كنند و ظرفیتهای همكاری با ایرانخودرو و سایپا را كاهش داده و با شركای خارجی كرهای، سوئدی، فرانسوی و چینی همكاری میكنند. پیشازاین خودروهای ایرانی طی فرایند "اس كی دی" اینجا رنگ میشد و در كشور عراق مونتاژ میشد. وقتی این ظرفیت برای كشور عراق وجود دارد كه خودروی كیا را تولید كنند چرا باید خودروهای داخلی ما را مونتاژ كنند؟.همه این پروژههایی كه قرار بود سال 1396 در ایران اجرا شود در كشور عراق در حال اجراشدن است.
وی در پاسخ به این پرسش كه در شش ماه دوم سال چه تغییراتی در بازار خودرو خواهیم داشت؟ اظهار داشت: باید انتظار تغییر مثبت داشته باشیم تا اتفاق مثبتی رخ دهد اگر قرار باشد نگاه منفی داشته باشیم فكر نمیكنم خبرهای خوبی درراه باشد. ما توقع اتفاقات مثبت را داریم چون بستر وقوع اتفاقات خوب در كشور وجود دارد اینجا تصمیم وزیر در خصوص آینده بازار خودرو مهم است اینكه قرعهكشی خودرو وجود داشته باشد یا خیر؟ نمیتوانیم بگوییم در شش ماه آینده این اتفاقها رخ خواهد داد ولی احتمال یك افزایش قیمت جزئی وجود خواهد داشت.
این كارشناس بازار خودرو تصریح كرد: چیزی كه امروز مطرح میشود این است كه شاید وزرا اشتباه تصمیم نگیرند اما مشاورانشان اطلاعات اشتباه به آنها انتقال میدهند. اگر این مشاوران اطلاعات صحیح بدهند و بهطور مثال نگویند قیمت مواد اولیه را آزاد كنیم و به خودروساز بگوییم قیمت باید دستوری باشد و تناقض برای خودروساز ایجاد نكنند میتوانیم به نقطهای برسیم كه قرعهكشی حذف شود و خودروساز مجبور شود فروش اقساطی بگذارد و با فرایند راحتتری خودرو را در اختیار مردم قرار دهد. این اتفاق شدنی است زیرا در بخش خصوص فروش اقساطی رخداده است یكی از خودروسازهای بخش خصوصی كه پیشازاین فقط فروش نقدی داشت هماكنون با اقساط دوساله بدون كارمزد خودرو میفروشد. این اتفاق میتواند برای خودروسازهای دولتی هم رخ بدهد. ایرانخودرو برای پیشفروش 5 محصول خود در دور جدید مبلغ پیشپرداخت را كاهش داده است ولی همچنان قرعهكشی وجود دارد.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.