بر اساس اظهارات رئیس سازمان مدارس و مراكز غیر دولتی معلمان مدارس، باید برای تدریس، كارت صلاحیت حرفه ای داشته باشند در حالیكه برخی مدارس غیر دولتی به محلی برای كسب و كار خانوادگی تبدیل شدهاند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران؛ احمد محمودزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراكز غیر دولتی و توسعه مشاركتهای مردمی در گفتگو با برنامه «پل مدیریت» با بیان اینكه 18 هزار مدرسه غیر دولتی با 2 میلیون و 200 هزار دانشآموز در كشور وجود دارد در توضیح تفكیك مدارس و مراكز علمی - آموزشی گفت: بخشی مربوط به كسب مدارك رسمی در قالب دورههای مختلف تحصیلی است كه به مدرسه باز میگردد و بخش دیگر مربوط به كلاسهای تقویتی درسی و كنكور و زبان است كه در مراكز انجام میشود.20 هزار مركز علمی در سراسر كشور وجود دارد كه 1 میلیون و 500 هزار نفر دو دورههای فراگیر این مراكز شركت میكنند.
شهریه مدارس را شورای سیاستگذاری و نظارت بر مدارس غیر دولتی تعیین میكند
وی با بیان اینكه بر اساس قانون شورای عالی فرهنگی كسب تاسیس مجوز برای زیر 20 سال بر عهده آموزش و پرورش است در خصوص فرایند تعیین شهریه مدارس غیر دولتی گفت: این فرایند كاملا علمی، قانونی و نظارتی و تعیین الگوی شهریه با نظارت شورای سیاستگذاری و نظارت مركزی بر مدارس غیر دولتی و در سال تحصیلی انجام می شود. برای تعیین شهریه مدارس و مراكز غیر دولتی شاخصهایی(سرانه نیروی انسانی، فضا، تجهیزات و...) دیده شده است.
رئیس سازمان مدارس و مراكز غیر دولتی اظهار داشت: مشكلاتی هم در این بین وجود دارد كه بخشی از آن به والدین و بخشی به مدرسه باز میگردد. والدینی هستند كه از عهده هزینه های شهریه بر نمیآیند و از طرف دیگر برخی موسسان هم هستند كه بواسطه هزینههای بالا بویژه در شهر تهران و نبود حمایت كافی از مدارس غیر دولتی نمیتوانند به خوبی مدرسه ها را مدیریت نمایند.
امسال؛ شهریه 230 مدرسه غیر انتفاعی كاهش یافته است
او افزود: امسال؛ شهریه 230 مدرسه غیر انتفاعی كاهش یافته اظهار داشت: شهریه حدود 15 هزار مدرسه غیر دولتی كشور كمتر از 20 میلیون تومان است. برخی مراكز تخطی دارند كه حتما با آنها برخورد میشود اما تعداد این مدارس به یك درصد مدارس غیر انتفاعی هم نمیرسد.
كیفیت آموزشی مدارس دولتی افزایش مییابد
وی گفت: پوشش تحصیلی مقطع ابتدایی كشور 98 درصد است .با توجه به تاكیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت مدارس دولتی؛ آموزش و پرورش تلاش میكند تا كیفیت آموزشی مدارس دولتی افزایش یافته و والدین از سر اجبار به سوی مدارس غیر انتفاعی نروند.
رئیس سازمان مدارس و مراكز غیر دولتی اعلام كرد: بستههای حمایتی خوبی برای موسسان تدارك دیده شده كه البته این حمایتها در دولتها به خوبی انجام نشده است. طی دو سال اخیر برخی تسهیات مثل واگذاری زمین و وامهای كم بهره به موسسان برای ساخت مدرسه و تامین تجهیزات داده شده و در حال حاضر شرایط بهتری داریم.
او تاكید كرد: برخی مدارس ما از برترین نیروها استفاده می كنند و ضمن ارتقاء كیفیت تحصیلی به اشتغالزایی هم كمك زیادی میكنند. آموزش و پرورش با ارائه بستههای حمایتی سعی در آموزش و تربیت دانشآموزانی در طراز انقلاب اسلامی دارد.
برخی مدارس غیر دولتی به محلی برای كسب و كار خانوادگی تبدیل شدهاند
معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص شیوه استفاده نیروی انسانی متخصص در مدارس غیر دولتی گفت: من در بدو ورود احساس كردم رها شدگی در این سیستم وجود دارد كه البته این "رها شدگی" نقاط ضعف و قوتی دارد. نقطه قوّت آن استفاده موسسان از معلمان شایسته است و از طرفی دیگر برخی مدارس به محلی برای كسب و كار خانوادگی تبدیل شده اند كه البته اگر صلاحیت حرفه ای داشته باشند بد نیست اما صلاحیت این افراد باید محرز باشد.
صلاحیت حرفه ای؛ شرط اصلی برای تدریس معلمان در مدارس غیر دولتی است
او متذكر شد: یك كار اساسی با عنوان دانشافزایی و ارتقاء توانمندی معلمان مدارس و جذب آنها در حال انجام است. این طرح دو پیش شرط دارد. اول اینكه هر فردی میخواهد وارد مدرسه غیر دولتی شود باید در تمامی حوزهها مورد گزینش قرار گرفته و صلاحیت حرفه ای او تایید شود و شرط دوم، همخوانی مدرك تحصیلی معلم با درس و مقطعی است كه تدریس میكند.حدود 5 ماه است كه گزینش معلمان این مدارس در حال انجام است.
معلمی كه كارت صلاحیت حرفه ای نداشته باشد؛ اجازه تدریس در مدرسه را ندارد
محمودزاده خبر داد: برای معلمان 360 ساعت، 6 دوره 60 ساعته دوره تدارك دیده شده و فاز اول آن در قالب 60 ساعت در حال برگزاری است.36 ساعت این دوره كاملا حضوری و 24 ساعت آن به صورت تركیبی(حضوری + غیر حضوری) است. این دورهها در طول 3 سال انجام خواهد شد. اگر معلم كارت صلاحیت حرفه ای نداشته باشد اجازه تدریس در مدرسه را ندارد و در كنار این موضوع هم دستمزد و بیمه معلمان مدارس غیر دولتی و اجحاف در حق آنها مطرح است كه به دنبال رفع این مشكل با استفاده از حمایتهای دولتی و كمك موسسان هستیم.
معلمان؛ محور تحول در مدرسه هستند
وی با تاكید بر اینكه بر اساس اسناد بالادستی و بویژه سند تحول بنیادین، معلمان؛ محور تحول در مدرسه هستند اظهار داشت: حقوق معلمان بر اساس قانون كار دیده شده است. معلم، كارگر نیست و با كارگر فرق دارد. ما در مجلس این موضوع را دنبال میكنیم كه حقوق معلمان بر اساس 24 و 30 ساعت كار در هفته پرداخت شود. فعلا مصوب شده حقوق این معلمان بر اساس قانون كار پرداخت شود. فقط تمامی افرادی كه در مدرسه حضور خواهند داشت باید كارت صلاحیت حرفه ای را داشته باشند.
668 شورای آموزش و پرورش فعال در كشور وجود دارد
رئیس سازمان مدارس و مراكز غیر دولتی در خصوص شوراهای آموزش و پرورش مصوب سال 72 اظهار داشت: همه ظرفیتهای كشور باید به كار گرفته شود تا آموزش و پرورش، وضعیت مناسبی داشته باشد. 32 شورای آموزش و پرورش(تهران دو شورا دارد) در كل كشور وجود دارد و 668 شورا با بیش از 10 هزار عضو در جلسات شوراها حضور دارند و به ساماندهی آموزش و پرورش كشور كمك میكنند.
230 هزار دانش آموز در مناطق آزاد و تجاری درس میخوانند
رئیس سازمان توسعه مشاركتهای مردمی منطقه آزاد و تجاری گفت: در حال حاضر 7 منطقه آزاد و تجاریِ مورد تایید آموزش و پرورش با 230 هزار دانش آموز در كشور وجود دارد. آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل برخی از این مناطق بالا بود كه آموزش و پرورش در سال گذشته به این مسئله و افزایش كیفیت آموزشی ورود كرده است. ما به دنبال هم افزایی آموزش و پرورش و مناطق تجاری و آزاد هستیم.
مدارس كانكسی در حال جمعآوری است
وی افزود: روسای آموزش و پرورش را مدیران عامل مناطق آزاد معرفی می كنند. در راستای رفع نارساییهای موجود در حوزه آموزش و پرورش و كاهش اختلاف سطح بین دانش آموزان، مدارس كانكسی در حال جمعآوری است. سال گذشته در این 7 منطقه 32 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل داشتیم كه امسال به 22 هزار دانشآموز كاهش یافته است.
مشاركت در مدارس هیئت امنایی نباید فقط مالی باشد
محمودزاده در خصوص مدارس هیئت امنایی اظهار داشت: آموزش و پرورش به تنهایی نمیتواند 16 میلیون دانشآموز كشور را در حوزه ای كمی و كیفی مدیریت كند. مدارس هیئت امنایی در قالب جذب مشاركت ایجاد شده اند اما در مسیر به خطایی استراتژیك رفته و بیشتر ملاك مالی داشته اند. مشاركت باید چند وجهی بوده و صرفا مالی نباشد و والدین خانه و مدرسه همه باید در این بین نقش موثری در مدیریت این مدارس داشته باشند. امسال مدارس هیئت امنایی با بخشنامه جدید ایفای نقش میكنند.
آموزش و پرورش؛ آزمون ورودی مدارس غیر انتفاعی را پذیرفته است
او درباره پیش ثبت نام و آزمون ورودی مدارس غیر دولتی هم یادآور شد: دو موضوع در مدارس غیر دولتی وجود دارد؛ پیش ثبت نام كه بعضا از اسفندماه آغاز میشود و دیگری آزمون ورودی است كه هر چند مبنای قانونی ندارد اما آموزش و پرورش آن را در عرف پذیرفته است. پیش ثبت نام با شرایطی پذیرفته شده است و نیازی نیست دانشآموز برای پیش ثبت نام شهریه پرداخت كند و وقتی مدرسه ای تعداد زیادی متقاضی دارد باید بتواند این دانشآموزان را با آزمون انتخاب كند اگرچه شرطی وجود دارد و آن هم این است كه اگر در شعاع مدرسه دانشآموزی مراجعه كرد مدرسه موظف به ثبت نام آن دانشآموز است.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی tehraan360@ جستجو كنید.
علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.