پیشكسوت چهرهپردازی سینما و تلویزیون با اشاره به كار سخت طراحی گریم شخصیت های نمایشی گفت: در طراحی گریم باید از هنرپیشهها شناخت كافی داشته باشید و به اندازه كافی به خیلی از مشاغل یا هنرها مسلط شوید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، عبدالله اسكندری، پیشكسوت چهرهپردازی سینما و تلویزیون در گفتگو با برنامه پشت صحنه درباره حرفه چهره پردازی بیان كرد: فكر میكنم هر كس كه كارش را دوست داشته و آن را با عشق انجام دهد ؛ حتماً دیده می شود. اولین كار من در تلویزیون ، سریال دایی جان ناپلئون بود. سریالی كه همه دیدند. در سینما اولین كارم فیلم گوزن ها بود. من عاشقانه كار می كردم و از اینكه كاری انجام دهم كه دوستان خوششان بیاید؛ لذت می بردم. لذت من به تصویر منتقل میشد و مورد پسند تماشاچی هم واقع می شد. این بحث مربوط فقط به گریمورها نیست. بیشتر آدمهای پشت صحنه سینما و تلویزیون دیده نمی شوند. ولی وقتی زحمت آنها واقعا عاشقانه باشد مطمئناً چشمهای زیادی آنها را می بیند.
وی خاطرنشان كرد: من كارم را از گریم شروع كردم. در اجرای گریم ، با یادگیری تكنیك، طرحی كه برایتان انجام داده اند را تكرار می كنید. ولی برای طراحی چهرهپردازی، باید به اندازه كافی به خیلی از مشاغل یا هنرها مسلط شوید. مثلاً جامعهشناسی بدانید، انواع بیماریها و انواع صورت و عضلاتش را بشناسید. فاصله ها را بدانید. آرام آرام و در طول زمان باید به اینها مسلط شوید.
وی افزود: جامعه برای من مثل سیاهمشق است. مرتب به چهره های مختلف نگاه می كنم. آن راننده تاكسی و آدم كاسب و ... همه را آرام آرام نگاه می كنم. همه اینها زمان میخواهد تا پشت ذهن طراح جمع شود تا وقتی سناریو را میخواند و كارگردان از او تقاضایی می كند، بتواند بگوید كه چطور كاراكتر بازیگر را به شخص مورد نظر در نمایشنامه نزدیك كند.
اسكندری درباره تعاملش با بازیگران عنوان كرد: همیشه با بازیگر تعامل دارم، چون او باید بازی كند. من باید آنقدر با او هم ذهن شوم كه او بتواند آن نقشی كه برایش طراحی كردم را انجام دهد. من چیزی كه كارگردان خواسته و در سناریو بوده است را برایش درست میكنم. من سعی می كنم به آن شخصیت نزدیكش كنم و آن آدم هم باید با آن ظاهر فیزیكی، نقش شخصیت مورد نظر را بازی كند. به نظر من باید با بازیگر همفكری كرد.
وی ادامه داد: در طراحی گریم باید از هنرپیشهها شناخت كافی داشته باشید. باید سالهای زیادی در سینما باشید و آدمها را خوب بشناسید. در اینجا متوجه میشوید كه چه كسی با شما همفكری درست دارد و چه كسی همفكری میكند كه فقط زیبا شود. زیبا شدن دلیلی بر نزدیك شدن به شخصیت مد نظر نیست . اگر كسی میخواهد طراح گریم شود، باید حداقل 10-15 سالی گریمور باشد تا بتواند طراحی را درست انجام دهد. هر كسی كه از در میرسد، می تواند طراحی كند، كمی فوم و سایه میزند. ولی شخصیت سازی كار سختی است.
اسكندری درباره زندهیاد مسعود ولدبیگی اظهار كرد: ایشان واقعاً از پیشكسوتان خیلی با اخلاق سینما در كار گریم و بازیگری بود. به نظر من معلم خوبی در گریم بود و شاگردان خیلی خوبی را پرورش داد. واقعاً دلسوزانه و عاشقانه كار می كرد. من در خدمت او در فیلم مختار نامه بودم. آن موقع هم كه تازه گریمور شده بودم، چون او خیلی از من زودتر گریمور شده بود، آرزو میكردم كه او را ببینم. از آن موقع كه او را میشناختم ، كارهایش را زیر نظر داشتم تا اینكه سعادت پیدا كردم و در مختارنامه در خدمتش بودم و دیدم كه به غیر از این كه گریمور خوبی هست و با عشق كار میكند، خیلی انسان مهربانی هست و هوای همه بچه ها را داشت. خدا بیامرزدش. به نظر من، او خیلی انسان بود.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.