نسیم ادبی كارگردان نمایش یرما كه این روزها در تالار مولوی اجرا می شود گفت: متن یرما سالها است كه اجرا می شود و بهترین شكل ممكن هم روی صحنه رفته است اما در این دوره متن آن به صورت تئاتر مستند به اجرا درآمده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، نسیم ادبی، كارگردان تئاتر یرما، نمایشی كه این روزها در تماشاخانه مولوی روی صحنه میرود به برنامه صحنه با توجه به بیماری كرونا و تعطیلی مراكز فرهنگی در هفتههای گذشته بیان كرد: به هر حال همیشه شرایطی پیش میآید ولی مسئله رویكرد و برخوردی است كه ما با آن اتفاقات داریم. بالاخره درست است كه این اتفاقات پیش آمده اما ما نمیتوانیم بنشینیم و بالاخره بچه ها باید كار كنند. این نمایش شب/ خارجی/ یرما محصول پایان یك كارگاه ایده تا اجرای مدرسه تئاتر فانوس است. یعنی بچه هایی كه آمده بودند و دو دوره پیش ما درس خوانده بودند. دوره سوم برایشان یك ایده تا اجرا گذاشتیم. تصمیم گرفتیم كه به شكل واقعی یك ایده تا اجرا را اجرا كنیم، متن یرما را با نگاه جدیدتری شروع به تمرین كردیم.
وی ادامه داد: متن یرما سالها است كه اجرا می شود و بهترین شكل ممكن هم روی صحنه رفته است. برای دانشجوها هم از نظر دیالوگ و هم از نظر تحلیل كار، متن سختی است. برای كسانی كه تازه وارد این حرفه شدند، كمی دركش سخت و مشكل است. ولی ما به شكل تئاتر مستند كار كردیم و یك طور زندگی خود واقعی بچه ها را در رابطه با یرما و خوآن وارد نمایش كردیم كه اینها چطور به این نقش میرسند. یعنی دانشجو چه شكلی باید به یك نقش برسد. چطور باید نقش را به خودشان یا خودشان را به نقش نزدیك كنند یا چه چیزهایی نیاز دارند و به آنها برای یك دریافت و روانشناسی درست از نقش كمك می كند. كار جالبی برای خود من است و برای شخص من این شكل كار مستند تجربه جالبی بود. به كمك بچه های عزیز و به كمك خانم شاهرخی كه مشترك با من كارگردانی این كار را داشت، این پروژه شكل گرفت.
نسیم ادبی گفت: همه در واقع هنرجو بودند. من همیشه نظرم كار كردن با بچه های دانشجو است. من خودم در نمایش قبلی كه روی صحنه بردم، فقط دانشجوها و هنرجوها بودند كه كار می كردند. فكر میكنم بستری است برای اینكه بچه های جوان خیلی كار كنند و من هر كمكی كه لازم باشد به آنها میكنم تا بتوانند كار كنند.
وی درباره تله تئاتر اتاق عروس كه قرار است در شبكه نمایش خانگی منتشر شود، عنوان كرد: این كار یك نمایشنامه انگلیسی است و در اتاق عقد از اول تا آخر برگزار میشود. به این شكل است كه همه منتظر آمدن داماد هستند و طوری دل عروس را خالی میكنند كه این داماد نمی آید. این دختر تا آخرین لحظه میایستد تا داماد برسد. من این داستان را هم از نظر كمدی و هم از نظر دراماتیك، دوست داشتم.
ادبی درباره ایفای نقش در سریال سرزده اظهار كرد: از نظر من خوب بود. ما در آن دوران روزهای عجیب و غریبی را با هم در مشهد گذراندیم و واقعا آخرین سریال علی انصاریان بود. ما به دلیل آن خاطره ای كه این سریال برای همه ما باقی گذاشت، حس خاصی نسبت به آن داریم. خود من این سریال را طور دیگری دوست دارم.
وی افزود: بالاخره هر كاری كه پخش می شود و بیرون می آید، مسلما نقاط قوت و ضعف خودش را دارد. حالا با توجه به امكاناتی كه ما در مشهد داشتیم و كار می كردیم. بچهها با جان و دل در اوج كرونا آمدند، تمام انرژی خودشان را گذاشتند و تلاش كردند. واقعا جانفشانی كردند.
ادبی درباره فعالیت بعد از سریال شهرزاد در شبكه نمایش خانگی گفت: بعد از شهرزاد، مجموعه گلشیفته را به كارگردانی بهروز شعیبی در شبكه نمایش خانگی كار كردم و الان هم سر كار آمستردام هستم.
نسیم ادبی درباره كاشت درختی پس از درگذشت همسرش، ابراهیم اثباتی، بیان كرد: حس و حال خودم بود و یك باره برایم پیش آمد. با خودم فكر كردم اگر قرار باشد كه هر كسی از این دنیا میرود، روحش به یك درجه دیگری می رسد و فركانسش تغییر می كند، بهتر است كه به جای آن ریشه ای را در خاك بگذاریم. اعتقاد دارم كه كسانی كه از این دنیا میروند،ارتباطشان با اینجا قطع نمیشود. اگر به اندازه هر آدمی كه از این دنیا میرود، ما یك درخت بكاریم، فكر می كنم این دنیا واقعا گلستان می شود. این كار را برای ابراهیم كردم و خودم خیلی با آن انرژی دارم و خیلی حس خوبی است.