پشت صحنه شنبه تا سه شنبه از ساعت 21:00 به مدت 55 دقیقه

پیروز ارجمند: تولید موسیقی دفاع مقدس به صفر رسیده است


آهنگساز و پژوهشگر كشورمان در انتقاد به بی توجهی نسبت به موسیقی دفاع مقدس گفت: نسل كنونی موسیقی های دفاع مقدس را نمی‌شناسد و تولید موسیقی دفاع مقدس در عمل به صفر رسیده است.

1400/03/06
|
13:47
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهرانپیروز ارجمند، آهنگساز و پژوهشگر در گفتگو با آوید بزرگی مجری برنامه پشت صحنه درباره ساخت موسیقی برای آزادسازی خرمشهر بیان كرد: موسیقی از یك جایی به بعد جنبه نمادین پیدا می‌كند . اثری كه ساخته می‌شود با تكرار پخش و شنیدن، به یك نماد تبدیل می شود. یكی از كاركردهای موسیقی اصولاً نمادسازی است‌ اما در مورد موسیقی دفاع مقدس كم كاری شده است. آثار ماندگار جنگ طولانی مدت 8 ساله كمتر از 10 اثر است و آثاری كه بعداً ساخته شده در قالب سمفونی است یا قالب سرود داشته است.

وی ادامه داد: شاید كار ماندگاری كه بوده است، كار "ممد نبودی" بود. دلیلش شعر و شیوه خوانش بود كه تركیبی از نوحه و یك اثر پاپ محسوب می‌شد. آقای انتظامی سمفونی خرمشهر را نوشت و بخشهایی از آن ماندگار شد. دلیلش این بود كه ویدئوی آن كار پخش شد و در تالار وحدت اجرا شد و یك موومان آن یعنی موومان چهارم كه موومان پیروزی است، خیلی درخشان شنیده شده است. سمفونی خرمشهر در چهار قسمت است كه هر كدام ترسیم و توصیفی از شرایط جنگ در خرمشهر بوده است و موومان چهارم، موومان پیروزی است و ماندگارترین است و نوای دف و اركستر آن را همراهی می كنند. می‌توان گفت ماندگارترین آثار درباره آزادسازی خرمشهر این دو اثر است. دو اثر دیگر هم آقای علیقلی نوشتند و یك كار هم من نوشتم كه با اركستر سمفونیك ایران اجرا نشدند و در حد پارتیتور باقی ماند.

ارجمند درباره اجرا نشدن آن قطعات اظهار كرد: بنیاد از یك جایی به بعد متاسفانه فعالیت های بخش موسیقی اش را متوقف كرد. جشنواره موسیقی دفاع مقدس و جشنواره مقاومت، دو جشنواره مهم در حوزه موسیقی دفاع مقدس بودند كه تعطیل شد. من فكر می كنم از سال‌های 90 و 91 این جشنواره ها تعطیل شد. امروزه چیزی به نام موسیقی دفاع مقدس نداریم. معتقدم از یك جایی به بعد كاملاً فرهنگ دفاع مقدس را در موسیقی متوقف كردیم . تولید موسیقی دفاع مقدس به طور كامل در تولید به صفر رسیده است.

وی گفت: من یك سمفونی به اسم لاله‌گون نوشتم، آقای علیقلی و آقای روشن‌روان هم نوشتند و مجموعه‌ای بود كه برای بنیاد كار كردیم اما هیچكدامشان اجرا و منتشر نشد. متاسفانه تقریبا، با تغییر مدیران در سازمانها، تغییر رویه هم هست. معتقدم كه ما آرام آرام فرهنگ دفاع مقدس را در بخش موسیقی به فراموشی می‌سپاریم. حداقل نسل جدید و نسل سوم پس از انقلاب، این‌ها را نمی شناسد. این‌ها خاطره و نوستالژی برای ما است كه شاید آن دوره را تجربه كردیم. نسل كنونی آنها را نمی‌شناسد.

این آهنگساز عنوان كرد: به نظرم شاید این یك سیاست پنهان باشد كه اساساً پاك كردن و عدم دخالت هنر در عرصه فرهنگ سازی و حفظ دفاع مقدس است. شاید خیلی‌ها معتقد نباشند كه ما باید از بستر فرهنگ و هنر برای نمایش این ها استفاده كنیم‌. در حالی كه من معتقدم نه، هر ابزاری به بیان هنر می‌گنجد، ماندگار می شود. شما در سینما هم ببینید، جنگ جهانی دوم تمام شد اما آنچه مانده، سینما، موسیقی و آثاری است كه نوشته شده است. بعد از سال ها هنوز هم می سازند و ماندگار هم می‌شود. من نمی دانم و برایم هم سوال است كه عجیب است ما با همه این ادعایی كه درباره دفاع مقدس داریم، چرا بی‌توجه هستیم و حتی دو جشنواره مهم را تعطیل می‌كنیم؟

وی افزود: ما اساساً درباره موسیقی حماسی و موسیقی نظامی كم كاری بزرگی داریم. تقریباً از دوره پهلوی اول و دوم به بعد ما هنوز مارش نظامی جدیدی ننوشتیم. سرود پرچم‌، همان‌هایی است كه داریم و برگرفته از كارهای غربی است. ما خودمان چیزی را نساخته ایم كه اجرا كنیم و این ضعف بسیار بزرگی در سیستم موسیقی نظامی ما است كه به نظرم حتما باید زودتر انجام شود. چون این پشتوانه فرهنگ نظامی ما است و هر كشور باید موسیقی نظامی برای خودش داشته باشد. در جنگ با عراق، مارش نظامی ما یكی بود، یعنی هر دو داشتیم از یك مارش انگلیسی استفاده می‌كردیم. این نكته خیلی عجیبی است كه دو كشور در حال جنگ از یك مارش جنگی استفاده می كردند و هیچكدامشان مارش خودشان را نداشتند، نه ما و نه عراق.

پیروز ارجمند در پایان این گفتگو عنوان كرد: آزادسازی خرمشهر، نقطه عطفی در تاریخ جنگ ما بود. یعنی ما خیلی حملات مختلفی داشته ایم ولی آزادسازی خرمشهر یك نقطه عطف بود و می‌شود گفت جدا از فتح خرمشهر، یك جنبه اجتماعی داشت و یك خودباوری و اشتیاق زایدالوصفی برای مردم ایجاد شد كه شاید در بقیه حملات این طور نبود. به نظرم یك نقطه عطف در پیروزی جنگ ما بود كه متاسفانه آنطور كه باید دیده نشد. حتی در فیلمسازی كم‌كاری كردیم، فیلم كم ساخته شده و عرصه هنر برای آزادسازی خرمشهر خیلی كمرنگ است.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.

دسترسی سریع
پشت صحنه