پشت صحنه شنبه تا سه شنبه از ساعت 21:00 به مدت 55 دقیقه

تقوایی: مجموعه دودكش 2 از دودكش 1 كمدی‌تر است

زینب تقوایی تهیه كننده مجموعه دودكش گفت: بخش كمدی‌ دودكش 2 از دودكش 1 قوی تر است چون مخاطب امروز نیازدارد فضای شادتری را داشته باشد.

1400/04/23
|
12:08
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، زینب تقوایی، تهیه كننده سریال دودكش2 كه این روزها از شبكه 1 سیما پخش می‌شود، در گفتگوی تلفنی با برنامه صحنه به مصطفی امامی درباره استقبال مردم از فصل یك این مجموعه طنز بیان كرد: نظر لطف مردم است كه كار را دوست داشتند. تیم دودكش واقعا با تمام توان، نیتش این بوده كه مردم یك كار خوب ببینند. در فصل دوم سریال دودكش كه در حال پخش است، تمام آن گروه كه در فصل اول بودند، دور هم جمع شدند و دنبال این بودند كه اتفاقی رقم زنند تا خاطرات خوش سری اول مجموعه برای مردم تكرار شود. ساختن فصل 2، كار سخت‌تری است ضمن اینكه اگر از آن سالیانی هم گذشته باشد. چون قطع به یقین مخاطب انتظاراتش بالاتر می‌رود و اینكه بتوانیم مخاطب را فقط پای كار بنشانی، كار سخت‌تری می‌شود. شكر خدا، با لطف خداوند و توان و تلاش گروه این اتفاق رقم خورد.

وی افزود: بازخوردهایمان خیلی خوب بوده است. این اتفاق نشان داده است كه همیشه و هر زمان كه تلویزیون كارخوب پخش كرده، مخاطب آگاه و هوشمند بوده و پس از یكی دو قسمت بلافاصله آن كار را رصد كرده و پیدا كرده است، با توجه به اینكه الان فضاهای داخلی و خارجی كه فیلم و سریال در آن نمایش داده می‌شود، نسبت به گذشته بیشتر شده است. منتها هنوز تلویزیون در این مسیر یكه‌تاز است و میزان مخاطبی كه تلویزیون دارد، قابل قیاس با هیچ جایی نیست. ان‌شاءالله كه ما این لیاقت را داشته باشیم كه بتوانیم این فضا را حفظ كنیم.

تقوایی درباره همكاری‌ش در ساخت مجموعه‌هایی با برزو نیك‌نژاد گفت: آقای نیك نژاد ویژگی‌هایی دارند كه منحصر به فرد است. قبلا هم كه سابقه همكاری با او را در دودكش یك داشتم، نقش او در دودكش 1 به عنوان نویسنده و یار كارگردان خیلی پررنگ بود و به نوعی در بازیگردانی و ... بسیار كمك می‌كردند. دوستی مان هم از آن زمان ادامه دار بود كه به سریال باخانمان رسید.

تقوایی درباره اینكه چرا محمدحسین لطیفی روی صندلی كارگردانی مجموعه دودكش ننشست، اظهار كرد: نكته اصلی اینجا است كه آقای لطیفی تقریباً حدود یك سال است كه درگیر یك سریال دیگر است كه كاری خاص و سنگین نیست و در تهران هم نیست و در شهر سنندج است. مورد دیگر هم اینكه آقای نیك نژاد، آن زمان به شكل مستقل كارگردانی انجام نمی‌دادند. الان دیگر سالیانی است كه او در حوزه سینما و تلویزیون كارگردانی انجام می‌دهد و به نظرم این خیلی فرصت خوبی برای یك كار است. جدا از ‌ بحث های مادی و... (منظور بحث‌های اجرایی است) برای كیفیت یك اثر در بعضی مواقع خیلی خوب است كه نویسنده و كارگردان یك نفر باشد. كسی كه آن كاراكتر ها را خلق می كند، می نویسد و در ذهنش می پروراند، می‌تواند بیاید و نقش‌ها را روی صحنه پیاده كند. خیلی از كارگردانان خوب ما مانند آقایان فتحی و فرهادی عموماً خودشان می‌نویسند و یا اگر كسی می نویسد، خودشان مجدداً بازنویسی می‌كنند و آن را می سازند. این برای كار خیلی كمك كننده است.

وی ادامه داد: خودم همیشه اولین منتقد كارهایم هستم و برای دودكش 2 هم قطع به یقین نقد هم وجود خواهد داشت و شكی نیست. برای اینكه بتوانیم آن را بهتر كنیم، باید خودمان این توان را داشته باشیم كه نقاط ضعف خودمان را پیدا كنیم. اما در دودكش 2 واقعاً بازی ها و كاراكترها بهتر و پخته‌تر از دودكش 1 است و حتی متن هم متن بهتری است. بخش كمدی‌اش قوی تر است. الان مخاطب امروز نیاز دارد كه فضای شادتری داشته باشد. رضا صادقی هم كه به هر حال با هم یك تیم شده ایم و برای دودكش هم محبت كرد و با روحیه خوب پای كار آمد و انرژی خیلی خوبی در كار به ما دادند. به لطف خدا تیتراژی هم كه ساخته شد، خیلی بار مثبتی دارد. آن كلام و شعری هم كه شاعر انجام داده است مانند ذكر می ماند. شكر كردن‌ها تاثیرات مثبت خود را روی ذهن می گذارد. آریا عظیمی‌نژاد هم كه بر اساس ملودی خود دودكش، یك ملودی ساخت. این كار ما را سخت می‌كرد كه شعر و ملودی این مجموعه بر اساس یك ملودی است كه 9 سال قبل بوده است. آن ملودی دوباره بازسازی شد و بعد روی آن یك ترانه سروده شد و رضا صادقی هم آن را خواند.

تقوایی درباره كاركردن با حرفه‌ای‌ها، اظهار كرد: كار كردن با افراد حرفه ای خیلی راحت تر است. درك خوبی دارند. این تیم دودكش 9 سال پیش كنار هم جمع شده بودند و خیلی‌هایشان در این 9 سال درخشیدند و حرفه ای تر شدند. محبت كردند كه دوباره دور هم جمع شدیم و یك كار جدید را شكل دادیم.

وی درباره اینكه آیا تصمیمی برای سریال سازی در شبكه نمایش خانگی دارد، گفت: من تا جایی كه واقعاً توانم برسد كه برای تلویزیون و برای عموم مردم كار می‌كنم. البته نمایش خانگی هم مال مردم است و هیچ فرقی ندارد، اما در بحث نمایش خانگی، بخش‌هایی را در كل كشور داریم كه اصلاً بلد نیستند چطور از نمایش خانگی استفاده كنند یا شاید اصلاً بضاعت مالی شان هنوز نرسد ولی تلویزیون یك جای ملی است و برای عموم مردم است. این روزهای خیلی می‌شنویم كه بی‌تعارف درباره تلویزیون حرف می‌زنند و نقد می‌كنند، ولی به هرحال تلویزیون با همه این اوصاف خیلی محیط جذاب تری برای من است.

تقوایی درباره ساخت فیلم سینمایی سمفونی نهم بیان كرد: این فیلم شاید در فروش گیشه موفق نبود اما من اهدافی برای سمفونی‌نهم داشتم . سمفونی نهم اولین فیلمی است كه در ایران به موضوع تاریخ ایران پرداخته است. اینكه وسع سینمای ایران تا چه حدی است و می‌تواند این جور فیلم ها را بسازد یا توانش هست كه اكران كند یا مخاطب هنوز ذائقه اش به سمت این‌ها می‌رود، یك بحث است. دفاع نمی‌كنم و دوست داشتم خیلی فراتر از این‌ها باشد ولی سمفونی نهم یك گام بود برای اینكه ما به تاریخ ایران خودمان بپردازیم. زمانی كه سمفونی نهم را اكران می‌كردم و یك اكران برای خبرنگاران داشتیم، به بیرون سالن آمدم و دیدم خبرنگاران همه در موبایل و در حال جستجو هستند، از یكی پرسیدم و گفت كه رابعه بلخی را جستجو می كنم. یعنی رابعه بلخی را هنوز نسل ما و خیلی ها نمی‌شناسند.

وی اضافه كرد: ما باید از این قبیل تالیفات استفاده كنیم. سمفونی نهم به نوعی یك تالیف بوده است، چون بخشی از برش تاریخ ما، امیركبیر، رابعه بلخی، كوروش و... است. ما باید كاری كنیم كه فضایی باز شود كه هم تولیداتمان در حوزه سینما قوی شود تا مانند كارهای هالیوودی بتوانیم از ایران باستان بسازیم. چرا ما نمی توانیم درباره تاریخ ایران فیلم بسازیم. غیر از كوروش كه ما به بخشی از آن پرداختیم، ما خیلی قبل تر از آن تاریخ و تمدن داریم.

تقوایی گفت: آقای هنرمند بسیار حرفه‌ای، مولف و صاحب سبك هستند. واقعا حیف است كه امثال آقای هنرمند كار نكنند. من تمام تلاشم را كردم كه در كنار ایشان یاد بگیرم و در سمفونی نهم نیز بسیاری از ایشان یاد گرفتم.

این تهیه‌كننده درباره ویدئویی كه اخیرا از دختری نوجوان در حال قمه كشیدن در پارك منتشر شده‌است، بیان كرد: این یك معضل اجتماعی است كه باید خیلی روی آن كارشناسی كنند. خلاصه می‌گویم من یك دهه شصتی هستم و بر گرفته از پدر و مادر و بزرگتر های خودم هستم. بخش زیادی از روحیاتی كه بچه‌های دهه 80 دارند، بر گرفته شده از نسل بزرگتر خودش و كسانی‌كه خانواده و اجتماع او هستند است. باید ببینیم كه اتفاقاتی كه در جامعه ما در این چند ساله بوده، چطور بوده كه یك دهه هشتادی این‌گونه می‌شود. ولی قطع به یقین خواسته‌ها و نیازهای نسل جدید خیلی متفاوت شده و حتی خواسته های آدم ها در نسل قدیم هم متفاوت شده است.

وی افزود: ما باید یك مقدار به روزتر شویم. نكته‌ای كه همیشه با نویسنده و كارگردان‌ها دارم این است كه باید هر طور كه می شود خودمان را با شرایط امروز منطبق كنیم. خدا را شكر شما در سریال دودكش خیلی مسائل روز را می‌بینید. ما همزمان ضبط و پخش كار را داریم، این‌قدر به روز هستیم كه مسائلی مثل برق را هم در سریال داشتیم. این‌ها كه ظاهر است اما مسائل عمومی روانشناسی و جامعه شناختی كه وجود دارد نیز باید در كارهایمان پرداخته شود. نه به‌عنوان كلاس درس، به عنوان چیزی كه مخاطبان حسی كه برداشت می‌كند، اتفاقاتی را در ذهنش به وجود بیاورد. ما وظیفه‌مان این است كه اوقات خوب و مفرحی كه سالم باشد به وجود بیاوریم. وظیفه ما این است.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه‌های اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.

دسترسی سریع
پشت صحنه