پارك پردیسان شنبه تا چهارشنبه از ساعت 22:00 به مدت 30 دقیقه

رادیو تهران

پارك پرديسان

اغلب جاده‌های كشور برای عبور جانوران امن نیست+فایل صوتی

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تمهیدات لازم برای عبور حیات وحش از جاده‌ها هزینه‌بر است؛ بیشتر جاده‌های كشور فاقد این تمهیدات هستند و در حاشیه جاده‌ها فقط تابلوی عبور حیوانات وحشی نصب شده است.

1402/08/27
|
12:46
|

اغلب جاده‌های كشور برای عبور جانوران امن نیست
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، حسن اكبری معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست كشور در گفت و گو با «پارك پردیسان» درباره ایمن‌سازی جاده‌های كشور برای عبور حیات وحش اظهار داشت: شهرهای كشورمان فاصله زیادی با هم دارند و همین مساله باعث جاده‌های طولانی در كشور شده است. تمهیدات لازم برای عبور حیات وحش از جاده‌ها هزینه‌بر است؛ بیشتر جاده‌های كشور فاقد این تمهیدات هستند و در حاشیه جاده‌ها فقط تابلوی عبور حیوانات وحشی نصب شده است. تا یك سال پیش این تمهیدات در برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی دیده نشده بود به همین دلیل تاكنون اقدام خاصی در این خصوص در جاده‌های كشور صورت نگرفته است.

سرعت بالای 90 كیلومتر در ساعت؛ تلفات جاده‌ای حیات وحش را افزایش می‌دهد
وی افزود: آمار تلفات حیات‌وحش در جاده‌ها بالاست و آمار بیش از آن چیزی است كه اعلام می‌شود. حیوان‌ها وقتی وارد جاده می‌شوند لحظه‌ای بر روی نور خودرو متمركز شده و حركت كُندی دارند. وقتی سرعت راننده‌ها بالای 90 كیلومتر در ساعت باشد احتمال تلفات جانوران افزایش پیدا می‌كند.

باید تلفات حیات وحش در جاده‌های كشور را جدی بگیریم
اكبری تاكید كرد: باید تلفات بالای حیات وحش در جاده‌ها را جدی بگیریم و به عنوان یك شهروند خواستار حفظ ذخایر ژنی جانوری كشورمان باشیم.
عمده تلفات پستانداران شب هنگام و تلفات پرندگان اوایل صبح و بعد از طلوع آفتاب است؛ اگر شهروندان هنگام رانندگی در این زمان‌ها توجه بیشتری داشته باشند میزان تلفات حیات وحش كاهش پیدا می‌كند.

برای حفاظت از یوز آسیایی؛ وزارت راه و شهرسازی سال گذشته برای اولین بار پای كار آمد!
معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: با روی كار آمدن دولت سیزدهم طرح نجات یوز آسیایی را تهیه و به سازمان برنامه و بودجه ارجاع دادیم و پس از پیگیری‌های گسترده وزارت راه و شهرسازی برای اولین بار سال گذشته پای كار آمد و همكاری‌های خوبی با محیط زیست داشت؛ به عنوان نقطه شروع ورود وزارت راه به مساله كمك به مدیریت حیات وحش در جاده‌ها بسیار ارزشمند بود.

بودجه سازمان حفاظت از محیط زیست جابگو نیست
وی تاكید كرد: انتظار ما از سازمان برنامه و بودجه برای حفظ یوزپلگ آسیایی كه نماد حیات وحش كشور است بیش از این است. بودجه‌ای كه سازمان برنامه و بودجه به سازمان حفاظت از محیط زیست اختصاص داده است جوابگوی اقدامات این سازمان نیست و بخشی از اقدامات این سازمان با حمایت بخش خصوصی انجام می‌شود.

بخش خصوصی می‌تواند به طرح‌های حفاظت از حیات وحش ورود كند
وی خاطرنشان كرد: سازوكار خوبی برای ورود بخش خصوصی و جلب مشاركت مردم و اقتصادی كردن حفاظت از حیات وحش در نظر گرفته شده است. تا به شكل پایدار حفاظت حیات وحش به خصوص گونه‌های درخطر انقراض را ساماندهی كنیم.

سازمان برنامه و بودجه، بودجه فنس‌كشی جاده «میامی» را نداده است
معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: علی‌رغم اینكه وزارت راه و شهرسازی برای فنس‌كشی جاده «میامی»20 میلیارد تعهد كرده است؛ ولی سازمان برنامه و بودجه هنوز این مبلغ را به سازمان محیط زیست اختصاص نداده است.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی tehraan360@ جستجو كنید.
علاقه‌مندان می‌توانند برنامه‌های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.

دسترسی سریع
پارك پردیسان