كارشناسان حوزه رسانه با حضور در برنامه گفتاورد گفتند: شبكه های اجتماعی نه تنها بر آگاهی شهروندان اضافه نمی كنند بلكه به نوعی بر جهل هم تعمق می بخشند و با روند رو به رشد این شبكه ها دوران افول رسانه های مرجع نزدیك و نزدیك تر می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، محسن مهدیان سردبیر خبرگزاری فارس در رابطه با تغییرات رسانه در سال های گذشته و با ظهور و رشد شبكه های اجتماعی به برنامه گفتاورد گفت: رشد شبكه های اجتماعی نه تنها نیاز مخاطبان و مشتری های رسانه ای را كم نكرده بلكه این نیاز آگاهی بخشی پیچیده تر هم شده است.
او با بیان اینكه پیش فرض ذهنها این است كه میزان اتكا به رسانه های خبری در عصر جدید كاهش یافته است، گفت: همینطور تصور بر این است كه با این میزان توسعه شبكه های اجتماعی، اطلاعات مخاطبان نیز بالاتر رفته و ما باید با مخاطبانی آگاه تر روبرو باشیم.
او تصریح كرد: این پیش فرض غلطی است و من استدلال می كنم كه اتفاقا جهل بیشتر شده و هرچه پیش می رویم مخاطبان این شبكه های اجتماعی بی اطلاع تر می شوند.
این كارشناس بر تغییر مشكلات رسانه ای امروز در مقایسه با 10 سال پیش گفت: موضوعات قدیمی مثل استقلال رسانه امروز هیچ جایگاهی برای مطرح شدن ندارد . در دنیای امروز رسانه مستقل نداریم و رسانه های بزرگ امكان غیرانتفاعی بودن را ندارند.
مهدیان با بیان اینكه میدان بازی رسانه تغییر كرده است، گفت: دنیا به سمت یكپارچگی در در عرصه رسانه می رود . امروزه سه اصل ارتباطات ، تكنیك و محتوا در رسانه ها مطرح است. این سه اصل هر روز بهم نزدیك می شوند و بدین ترتیب رسانه های یكپارچه شكل می گیرد.
او با اشاره به حركت محتوای تولیدی رسانه های امروزی به سوی سرگرمی گفت: مردم در شبكه های اجتماعی الزاما دنبال اطلاعات جدید نیستند. در عین حال سبك ارائه اطلاعات نیز از متن به تبلیغات و برند تبدیل شده است.
سردبیر خبرگزاری فارس با بیان اینكه مساله اصلی امروز ما افول رسانه های مرجع است، گفت: در پیش بینی های كه نسبت به آینده رسانه در جهان وجود دارد در جهان پیش رو یك بلوغ فوق العاده قابل اعتنایی در رسانه شكل می گیرد و آن انسانی شدن رسانه هاست كه ما هم اكنون در برزخ آن هستیم و این برزح پر از آسیب است بنابراین ابتدا باید آن را بشناسیم و بعد برای برون رفت از آن آسیب شناسی كنیم.
او در ادامه به انهدام سبك سنتی كه خبرنگاران امروزی با آن كار می كنند اشاره كرد و گفت: این نكته را می توان در رسانه های بزرگی كه هم اكنون فعال هستند مشاهده كرد؛ آنها اصطلاحا كار گِل انجام می دهند و بخش كوچكی كه موازی با آنها فعال است و از خلاقیت در رسانه بهره برده است با اقبال بیشتری مواجه است. از همین رو خبرنگاران باید با عصر شبكه همراه شوند و توانایی و علمشان را به روز كنند.
در ادامه این برنامه علیرضا خوشبخت، سردبیر سایت دیدار با اشاره به انتشار مقاله ای درباره تجربیات یك روزنامه نگار از تفاوت پیگیری اخبار از شبكه های اجتماعی و یك روزنامه مشخص گفت: تجربه این روزنامه نگار نشان می دهد زمانی كه منبع خبر او یك روزنامه مشخص بوده است اخبار معنا دار تر و منسجم تر بوده است. علت آن هم فوران اطلاعات در شبكه های مجازی است كه در واقع یك عارضه برای این شبكه ها محسوب می شود.
خوشبخت با بیان اینكه روزنامه نگاری مستقل در ایران دچار بحران شده است، گفت: متاسفانه در كشورمان روزنامه نگاری كه مستقل باشد و به نهادی حكومت و جریان سیاسی وابسته نباشد و یا یك رسانه مقطعی نباشد وجود ندارد.
او مسائل روزنامه نگاری در ایران را قابل بررسی در چهار فصل دانست و گفت: اقتصاد رسانه ، چالش رسانه های جدید و رقیب ، مسائل سیاسی ویژه و تاثیر گذار در ایران و شرایط اجتماعی موجود در كشور از جمله این فصول است.
خوشبخت افزود: در بحث رسانه ای در ایران مجموع عوامل مطرح شده یك بحران دو چهره ای شامل محتوا و مخاطببه وجود آورده است؛ اینكه رد رسانه ها نه مخاطبی هست كه محتوای بهتری برای آن تولید بشود و نه محتوایی هست كه مخاطبان خود را جذب كند و در نتیجه یك چرخه نزولی بر رسانه ها حاكم شده است.
او بنگاه داری رسانه در جهان را یك رویه جدی معرفی كرد و گفت: اساسا آزادی رسانه ها یكی از لوازمش وجود رسانه های خصوصی است، رسانه هایی كه از طرف دولت ها تغذیه نمی شوند.
او یكی از آفت های گسترش شبكه های مجازی را از بین رفتن پروتكل سردبیری در جهان دانست و گفت: اینكه چه چیزی خبر است و چه چیزی نیست، چه مطلبی منتشر شود و چه مطلبی منتشر نشود در شبكه های اجتماعی وجود ندارد و این مساله در ایران تشدید شده است.
او همچنین بر از بین رفتن جریان مستقل تحلیل و تولید خبر تاكید كرد و گفت: ترجیحات دولتی و یا ترجیحات نادرست اقتصادی بر جریان تولید خبر تاثیر می گذارد.
خوشبخت با بیان اینكه رسانه های ایران فقیر هستند و سطح زندگی روزنامه نگاران به ویژه در سال های اخیر افت كرده گفت: رسانه ها توان جذب و نگهداری نیروی باكیفیت را ندارند و مسائل اقتصادی این چرخه را تكرار می كند.
او خروج نیروهای مستعد از روزنامه نگاری را از اثرات بلندمدت این چرخه دانست و گفت: از آن بدتر آنكه افراد مستعد اصلا جذب این حرفه نمی شوند و این روزنامه نگاری ایران را با بحران جدی مواجه می كند.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.