گفتاورد پنجشنبه و جمعه از ساعت 14:00 به مدت 45 دقیقه

هزینه برای روابط عمومی سرمایه گذاری برای سازمان است

امیرعباس تقی پور مدیر مسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران به مناسبت 27 اردیبهشت روز روابط عمومی یكی از مهمترین مسائل این حرفه در ایران را نبود بانك اطلاعات مدیران و متخصصان روابط عمومی در كشور دانست.

1400/02/28
|
12:43
|

به گفته تقی پور در چنین شرایطی مدیران ارشد بیش از آنكه به سوابق افراد توجه كنند از روی رابطه و اعتماد شخصی دست به انتخاب می زنند و به سازمان و خودشان آسیب وارد می كنند.
او از انتشار اطلاعات متخصصان روابط عمومی در قالب كتابی خبر داد و گفت: این اطلاعات در حال حاضر هم به صورت نامنسجم در فضای مجازی منتشر شده است.
تقی پور با بیان اینكه ورود فناوری ها، روابط عمومی را به دو بخش تقسیم می‌كند، گفت: دلایل عقب ماندگی تاریخی روابط عمومی را باید در خودمان جستجو كنیم از همین رو برای ایفای نقش موثرتر روابط عمومی در كشور نیز باید ابتدا از خودمان شروع كنیم.
این مدرس ارتباطات با بیان اینكه روابط عمومی برای كاركنان آن تنیده با زندگی شخصی است، گفت: بنابراین در این حرفه نمی توان مثل كارمند معمولی رفتار كرد.

تقی پور با اشاره به پیشرفت قابل توجه روابط عمومی ظرف 30 سال اخیر در ایران افزود: اگر تولید كتاب به عنوان شاخص تعالی یك علم باشد می توان گفت در حال حاضر روابط عمومی به وضعیت مناسبتری نسبت به سال های گذشته دست یافته است. به طوری كه از زمان پیدایش این علم در سال 1331 تا 1370 حدود 60 عنوان كتاب ترجمه ای در كشور داشتیم ولی از دهه70 تا امروز -حدود سه دهه اخیر- 500 عنوان كتاب منتشر شده كه بخش عمده ای از آنها تالیف است.

او با اشاره به ورود فناوری به نظام اداری در ایران گفت: با ورود روابط عمومی به دانشگاه ها روابط عمومی الكترونیك نیز به عنوان رشته مستقلی در دانشگاه علمی كاربردی مطرح شد و در دانشگاه آزاد هم به طورعام رشته روابط عمومی در شعبه های مختلف گسترش یافت.

مدیر مسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات یكی دیگر از شاخص های رشد روابط عمومی در ایران را ایجاد ساختار روابط عمومی در بخش خصوصی عنوان و خاطرنشان كرد: اینكه بخش خصوصی به اهمیت روابط عمومی پی برده به معنای نیاز بیشتر به نیروی متخصص و ضرورت درك درست از دانش و هنر روابط عمومی است.

تقی پور با بیان اینكه فعالان حوزه روباط عمومی باید بدانند كه در جهت تحقق اهداف سازمان چگونه باید كاركرد این بخش را به سازمان تحمیل كرد، گفت: اینگونه نیست كه مدیر سلامتی در دستگاه های اداری به روابط عمومی تمایل نداشته باشند بنابراین روابط عمومی ها باید با نمایش ارتباط گیری، قدرت اغنا و جایگاه روابط عمومی در سازمان جایگاه خود را تثبیت كنند. این رویكرد برخلاف روابط عمومی توجیه گر و در خدمت فرمایشات سازمانی است.

مدیر مسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات با اشاره به نقش بی بدیل روابط عمومی فعال در نهادها گفت: بخش خصوصی به واسطه استقلال در تصمیم گیری توانسته به گونه بهتری ارتباطات در سازمان را تنظیم كند.
به گفته او نگاه بخش خصوصی به روابط عمومی بیش از آنكه هزینه ای باشد سرمایه گذاری است.
او با انتقاد از روند تنبل مسلك كردن و ایجاد محدودیت برای كاركنان در سازمان های دولتی گفت: به علت بروكراسی اغلب در سازمان های دولتی از یك نیروی انسانی برجسته كارمندی ساخته می شود كه هیچ گونه ندارد.

تقی پور با اشاره به تفاوت نظام ارزیابی روابط عمومی در سازمان های دولتی با بخش خصوصی گفت: بر اساس الگوی بخش خصوصی، توسعه روابط عمومی به سازمان های دولتی می آموزد كه نیازی به تعداد زیاد نیرو برای بالابردن بهره وری وجود ندارد این در حالی است كه سازمان های دولتی با تورم نیروی انسانی مواجه هستند و برای حل این مساله بهتر است كه به ویزه رد بخش روابط عمومی برونسپاری را مورد توجه قرار دهند.

او با بیان اینكه میزان دقیقی از نیروهای روابط عمومی فعال در كشور وجود ندارد، افزود: بر اساس آخرین تخمین حدود ٢٠٠ هزار نفر در این بخش فعالند كه می توانند تشكیلات منسجمی داشته باشند ولی انجمن هایی كه الان وجود دارد نمی توانند پشتیبانی این میزان نیرو را بكنند.

مدیر مسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات با بیان اینكه شاغلان روابط عمومی ثروتمند هستند افزود: این ثروت فقط پول نیست معنوی هم هست. هرچه پیش می رویم نیاز به متخصص روابط عمومی بیشتر میشود و متخصصان بیكار نمی مانند.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.

دسترسی سریع
گفتاورد