یك كارشناس برندینگ و كسب كار در توضیح نقش توسعه پایدار اقتصادی در ثروت افزایی كشور گفت: باید در كشور علاوه بر توانمندی ها به بازار هم توجه كرد و منابع و سرمایه های كشور را در جهتی كه امكان به وجود آمدن بازار رقابتی آن وجود دارد صرف كرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، محمدحسین جبل عاملی كارشناس ارشد كسب و كار ، مشاور و مدرس برندینگ، بازاریابی و تبلیغات درباره مفهوم توسعه پایدار اقتصادی گفت: معنای پایدار در این مفهوم به منظور برقراری در طولانی مدت است. بر اساس تعریف جهانی آن اقتصاد باید به گونه ای باشد كه در صورت آسیب تنها یك قشر خاص آسیب نبیند و آسیبها به گونه ای نباشد كه نتوان آن را جمع كرد.
به گفته او با ظهور كرونا رشد اقتصادی فرانسه منفی بوده ولی همچنان اقتصادش پایدار است. جبل عاملی بر ضرورت تسهیم درست ثروت و درآمدزایی تاكید و خاطرنشان كرد: درست است كه همه یكسان درآمد ندارند ولی همه می توانند در این اقتصاد تولید ثروت كنند. اقتصاد مقاومتی سرآغاز رسیدن به اقتصاد پایدار است.
جبل عاملی درباره نقش تولید ملی در اقتصاد پایدار گفت: خدمات هم جزو تولید محسوب می شود به گونه ای كه صنعت گردشگری یكی از شاخه های تولید در اقتصاد پایدار است و یكی از اركان توسعه پایدار، گردشگری است.
او نكته پایداری در اقتصاد را امنیت در حوزه های مختلف عنوان كرد و گفت: باید توجه كرد كه در حوزه تولید ملی، ما نباید همه چیز تولید كنیم. در این نگاه باید به مزیت رقابتی تولید توجه كرد. در برخی موارد بیش از دیگران و بهتر از دیگران تولید می كنیم پس باید در این موارد كه هزینه- فایده صرفه دارد ورود كنیم.
او بهره مندی از پتانسل ها و بازار مصرف موجود در كشور را دو عامل موفقیت در تولید دانست و گفت: برای داشتن اقتصاد پایدار باید بازارهای مصرف نزدیك به كشور و همینطور مواد اولیه موجود در كشور شناسایی شود. بازار مصرف های تعیین كننده مهمی برای توسعه تولید است . در وهله بعدی نیز منابع اولیه كه در مواقعی به اقلیم و خاك بستگی دارد حائز اهمیت است.
او عسل را به عنوان یكی از محصولاتی كه امكان تولید آن در ایران وجود دارد معرفی كرد و گفت: امروز ضریب استفاده ا از عسل در جهان چندین برابر شده و در ایران نیز امكانات اقلیمی آن برای توسعه تولید وجود دارد. اقتصاد عسل ظرفیت برابری با اقتصاد نفت را برای ایران خواهد داشت. بازار مصرف عسل نیز كشورهای همسایه شمال مثل روسیه و همینطور كشورهای جنوب ایران هستند.
به گفته این كارشناس برندینگ خوشمزه ترین طعم عسل در هوای معتدل به وجود می آید كه ایران از این وضعیت برخوردار است.
جبل عاملی با بیان اینكه تنها با تولید ساده هم نمی توان وضعیت را بهبود داد، گفت: در بحث تكنولوژی مساله پیچیده تر می شود . در حال حاضر ایران در برخی موارد مثل تولید گاز و یخچال به دلیل ارزانی انرژی و تبحر ایرانی ها در صنعت فلز، فضای رقابتی نسبی دارند ولی هنوز به كیفیت های برندهای مناسب نرسیده اند.
او مزیت رقابتی را دارای اولویت دانست و تصریح كرد: نباید منابع محدود را در مواردی خرج كرد كه امكان رقابت كمتری وجود دارد. به عنوان مثال اسپانیا در حوزه تولید خودرو با وجود كشورهایی مانند آلمان و ایتالیا ورود نمی كند ولی برای كشورهای آمریكای لاتین زبان لوازم خانگی می سازد و مورد استقبال هم قرار می گیرد.
جبل عاملی به وجود مشكل فرهنگی تولید در ایران اشاره كرد و گفت: الزاما وقتی نفر اول و دوم در صنعتی سود می برند نباید وارد آن صنعت شد. صنعت ماكارونی نمونه بارز این مثال است.
او در مثالی به نقص صنعت شكلات در ایران اشاره كرد و گفت: پیش از این ما واردكننده شكلات بودیم ولی با توجه به گرانی و كم شدن واردات شكلات به كشور و حجم تقاضای بالا در ایران و بازار مصرف امروز توانستیم در تولید شكلات فضای رقابتی با دیگر كشورها داشته باشیم و حتی در مواردی صادرات نیز داریم.
او نقطه ضعف ایران را در تولید برندسازی دانست و گفت: صنعت دمنوش نیز مانند شكلات توانسته پیشرفت قابل توجهی داشه باشد و حتی در مواردی به مهاجرت معكوس به روستاها بیانجامد و این به معنای توسعه است.
به گفته این كارشناس كسب و كار در آینده با توجه به ترند بودن طبیعت و محصولات ارگانیك در جهان این صنعت بزرگتر هم می شود و دمنوش ها وارد بحث صادرات در ایران هم به طور جدی خواهد شد.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.