سلمان سالها فرماندار تیسفون بود و سلوكش در حكومت مانند امام علی(ع) بود. او در زهد و سادگی مانند یك فرماندار نبود؛ با مردم عادی رفت و آمد میكرد و دستمزد فرمانداری را به عنوان صدقه به فقرا میداد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، محمد احمدی پژوهشگر حوزه دین و رسانه با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران به مناسبت روز بزرگداشت سلمان فارسی از صحابه حضرت محمد (ص) گفت: نام اصلی سلمان فارسی در ایران روزبه بود، سلمان دو سال بزرگتر از حضرت رسول (ص) بوده و در منطقه اصفهان و روستای جی متولد شده است تا زمان جوانی در محیطی زرتشتی پرورش یافته و كاهن یك معبد زرتشی بود. دوره زندگی او همزمان با ساسانیان در ایران بود.
احمدی افزود: بعد از دوره كاهنی به مسحیت شرقی گروید كه آن زمان در ایران رواج داشت و برخلاف مخالفت های پدرش و سال ها تا دوره میانسالی در منطقه شام و بیزانس در خدمت كلیسا بود.
او سلمان فارسی را فردی توصیف كرد كه همواره در جستجوی پیامبر آخرالزمان بود و گفت: سلمان بعد از دیدن صفات و ویژگی های پیامبر(ص) با دیدن نشانه حضرت رسول بین دو شانه اش، در دهه ششم زندگی و در میانسالی به اسلام روی آورد.
این پژوهشگر با بیان اینكه سلمان فارسی اولین ایرانی بود كه به اسلام روی آورد، درباره زیست پیامبر(ص) گفت: ویژگیهای سلمان فارسی در زندگی به گونه ای بود كه در چشم حضرت اكرم به عنوان اهل بیت معرفی شد.
او با بیان اینكه فضیلت سلمان این بود كه اولین مترجم قرآن به زبان فارسی است، تصریح كرد: سلمان ترجمه قرآن را با مجوز پیامبر انجام داد چرا كه با قرآن آشنایی داشت و همنشین پیامبر بود(ص) و برتری او نسبت به دیگران این بود كه متوجه بود قرآن چه میگوید.
به گفته این پژوهشگر سلمان فارسی زبان مبدا و مقصد را خوب می شناخت و میتوانست منظور قرآن را به خوبی منتقل كند.
او در توصیف فضیلتهای سلمان نزد پیامبر اسلام(ص) گفت: پیامبر اكرم، ابوذر و سلمان را برادر خواند و به ابوذر گفت كه تو باید فرمانبردار سلمان باشی . سلمان بسیار زاهد بود و دنبال علم و حقیقت بود و نمونه ای مناسب از یك مسلمان بود كه هدف زندگی را رفاه مادی ، مقام و آرزوهای دنیوی نمی دانست.
او با بیان اینكه در رفتار سلمان، سلوك امام علی(ع) را مشاهده می كنیم، گفت: مدائن (تیسفون) پایتخت ساسانیان بود كه حكومتش را به سلمان دادند در ابتدا او قبول نكرد و ابتدا از امام علی(ع) اجازه گرفت. سلمان سال ها فرماندار تیسفون بود و سلوكش در حكومت مانند علی(ع) بود. او در زهد و سادگی مانند یك فرماندار نبود؛ با مردم عادی رفت و آمد میكرد ، دستمزد فرمانداری را به عنوان صدقه به فقرا می داد و خرج زندگی خود را از پیشهوری میچرخاند ، زیر سایه درختان زندگی میكرد و خانه نداشت.
او افزود: سلمان در سال های آخر عمر الگویی برای مردم بود كه بدانند حكمرانی در اسلام به این گونه است و نه حكمرانی اعراب! در اسلام از اشرافیگری اعراب خبری نیست.
به گفته احمدی، سلمان حكومت مدائن را در سال 16 هجری قمری آغاز و تا 37 هجری كه فوت كرد بر تیسفون حكمرانی كرد.
او درباره منابع مناسب برای شناخت سلمان گفت: كتاب های «سلمان فارسی» نوشته سید جعفر مرتضی عاملی، «بررسی سیر زندگی و حكمت و حكومت سلمان فارسی» نوشته سیدعطاءالله مهاجرانی، «سلمان پاك» نوشته لویی ماسینیون نویسنده فرانسوی و به برگردان علی شریعتی از جمله این منابع است.
او همچنین به سوره قصص آیه 55 و سوره محمد آیه 38 كه شأن نزول آنها سلمان فارسی بوده است اشاره كرد.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.