گفتاورد پنجشنبه و جمعه از ساعت 14:00 به مدت 45 دقیقه

تاثیرات ُافت تحصیلی دانش آموزان تا نیم قرن آینده ادامه دارد



ُافت تحصیلی دانش آموزان به طور كلی و بالاخص در پایه های ابتدایی از تاثیرات منفی پاندمی كرونا است. یك عضو پژوهشگاه آموزش و پرورش معتقد است در صورت عدم جبران این ُافت، ایران تا نیم قرن آینده ضربه های مخربی را از این حیث متحمل خواهد شد.

1400/10/28
|
10:23
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، حیدر تورانی عضو پژوهشگاه آموزش و پروش با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران از افت شدید یادگیری دانش آموزان در دو سال اخیر خبر داد و گفت: بر اساس برخی از یافته های علمی و مشاهدات میدانی، ُافت یادگیری و تحصیلی دانش آموزان مسجّل شده است.

به گفته او از حیث كیفی بیشترین ُافت در سه سال اول ابتدایی اتفاق افتاده است. همچنین این ُافت تحصیلی بر روی دانش آموزان و فرزندانی كه خانواده ها كنترل كمتری روی آن ها دارند قابل توجه تر است. این گروه به ویژه شامل دانش آموزان دو سال قبل از كنكور می‌شود.

او با بیان اینكه این این ُافت تحصیلی تحصیلی همچنین برای خانواده ها با شرایط خاص بیشتر هم بوده است، گفت: خانواده هایی كه دارای مشكلات اقتصادی بودند و یا سواد كافی نداشتند و مشغله زیادی داشته اند در این برهه آسیب پذیرتر بوده اند.

او افزود: برخی مدارس متعهدانه با ارتباط گیری در فضاهای مجازی و حضور در كلاس به تعداد محدود در حیاط مدرسه برای مقطع ابتدایی خلاء ناشی از نبود ارتباط دانش آموزان با مدرسه را جبران كردند ولی این عمومیت نداشت.

او اجتماعی سازی، خِردورزی، مهارت های ارتباطی و ... را از جمله مواردی دانست كه موجب تغییرات مطلوب در دانش آموزان می شود. به گفته او همه این موارد در كنار سلامت روحی و جسمی و خواندن و نوشتن فرآیند یادگیری نام دارد كه مورد نظرآموزش و پرورش است.

او در ادامه بر ضرورت آموزش در رسانه ها تاكید كرد و گفت: با ظهور كرونا دوگانه سلامت و آموزش در رسانه ها پدید آمد. ولی رسانه ها به اندازه ای كه وارد مباحث اطلاع رسانی شدند به مباحث آموزش ورود نكردند در حالی كه آنها باید در این شرایط خاص، كمك آموزش و پرورش باشند چرا كه آموزش و پرورش به تنهایی توانایی برطرف كردن این ُافت تحصیلی در دانش‌آموزان را ندارد .

او نسبت به اثرات كوتاه مدت و بلند مدت اُفت تحصیلی دانش آموزان در اثر كرونا گفت: در آینده نزدیك اثرات منفی به بار می نشیند به طوری كه اگر دانش آموزان سه ماه اُفت كنند به یك سال عقب ماندگی تحصیلی دچار می شوند.

او تصریح كرد: عقب ماندگی اقتصادی در نیم قرن آینده از آثار بلند مدت اُفت تحصیلی دانش‌آموزان است. همچنین به لحاظ اجتماعی رفتارهایی در جوانان می بینیم كه ریشه در این سال های كرونا دارد چرا كه به واسطه گسترش این ویروس ابعاد وجودی آنها رشد نكرده است.

او درباره راهكارهای مواجهه با این مسائل گفت: راهكارها دو دسته اند؛ بخشی كلان تر كه شامل رسانه های ملی و محلی و نقش آموزشی آنها می شود و دیگری دغدغه شدن مساله دانش آموزان برای مسئولان كشوری است.

او با تاكید براثرات منفی اختیاری شدن حضور دانش آموزان در مدارس گفت: در برخی موارد باید اجبار وجود داشته باشد.

تورانی همچنین بر فراهم سازی زیرساختهای تكنولوژیك ( هم سخت افزاری و هم نرم افزاری) تاكید و تصریح كرد: كشورهای توسعه یافته از سال های 2010 آموزش های مجازی را آغاز كرده بودند و در دوران كرونا تنها شیفت كردند ولی ما به این دنیا پرتاب شدیم .

او همچنین تاكید كرد كه در مساله اُفت تحصیلی دانش آموزان در دوران پاندمی نباید به دنبال مقصران گشت بلكه باید عوامل اُفت را پیدا كنیم و درصدد جبران باشیم.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه‌های اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.

دسترسی سریع
گفتاورد